[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 83-67 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین بسته ارتقای مهارت‌های زبانی مبتنی بر توان‌بخشی شناختی و تعیین اثربخشی آن بر عملکرد زبان دریافتی کودکان دارای اختلال زبانی خاص
پرستو شیرزادی ، سالار فرامرزی* ، سمیرا وکیلی ، محمدپارسا عزیزی
دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، S.faramarzi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (551 مشاهده)
مقدمه: زبان یکی از مهم­ترین مؤلفه­های رشد در کودکان است؛ بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین بسته ارتقای مهارت­های زبانی مبتنی بر توان‌بخشی شناختی و تعیین اثربخشی آن بر عملکرد زبان دریافتی کودکان دارای اختلال زبانی خاص بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی متوالی اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی کتاب­ها و مقالات علمی بودند. در بخش کیفی داده‌های به‌دست‌آمده به روش تحلیل مضمون استقرایی تحلیل و سپس بسته مداخلاتی بر اساس آنها در 12 جلسه تدوین و روایی محتوایی آن تایید شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل تمامی کودکان 5 تا 7 ساله دارای اختلال زبانی خاص بودند که به مراکز گفتاردرمانی شهر بروجرد مراجعه نمودند که از این میان 30 کودک به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس هوشی وکسلر کودکان، مصاحبه بالینی نیمه­ساختاریافته و آزمون رشد زبان نیوکامر و هامیل بود. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS-24 با روش‏ تحلیل واریانس مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بسته ارتقای مهارت­های زبانی مبتنی بر توان‌بخشی شناختی با CVR بین 80/0 تا 1، و CVI بین 795/0 تا 875/0دارای روایی محتوایی مطلوبی می­باشد. همچنین بین دو گروه آزمایش و کنترل در عملکرد زبان بیانی در مراحل پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری تفاوت معنی­داری وجود دارد (01/0>P). بدین معنا که بسته ارتقای مهارت­های زبانی مبتنی بر توان‌بخشی شناختی منجر به بهبود عملکرد زبان دریافتی کودکان با اختلال زبانی خاص شده است و میزان تاثیر آن 64/0 می­باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه ‌به اثربخشی بسته ارتقای مهارت­های زبانی مبتنی بر توان‌بخشی شناختی بر عملکرد زبان دریافتی کودکان با اختلال زبانی خاص، پیشنهاد می­شود در درمان اختلالات زبانی به ماهیت شناختی زبان توجه شده و از بسته مداخلاتی فوق به­عنوان یک روش مداخله­ای در مراکز آموزشی و درمانی استفاده گردد.

 
واژه‌های کلیدی: مهارت­های زبانی، زبان دریافتی، توان‌بخشی شناختی، کودکان دارای اختلال زبانی خاص.
متن کامل [PDF 388 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/21 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirzadi P, Faramarzi S, Vakili S, Azizi M P. Development of a Cognitive Rehabilitation -Based Language Skills Enhancement Package and Its Effect on Receptive Language Performance in Children with Specific Language Impairment. IJPN 2023; 11 (5) :67-83
URL: http://ijpn.ir/article-1-2274-fa.html

شیرزادی پرستو، فرامرزی سالار، وکیلی سمیرا، عزیزی محمدپارسا. تدوین بسته ارتقای مهارت‌های زبانی مبتنی بر توان‌بخشی شناختی و تعیین اثربخشی آن بر عملکرد زبان دریافتی کودکان دارای اختلال زبانی خاص. روان پرستاری. 1402; 11 (5) :67-83

URL: http://ijpn.ir/article-1-2274-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645