مقدمه: مشکلات مربوط به حافظه بهویژه بیشکلیگرایی حافظه شرححال نقش محوری در ایجاد، تداوم و درمان اختلال استرس پس از سانحه دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اختصاصیکردن خاطرات در کاهش علائم شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد.
روشکار: این پژوهش از نوع آزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه) بوده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل تمامی افراد دارای تجربه ترومای زلزله و نشانگان PTSD ساکن شهرستان سرپل ذهاب در سه ماهه اول سال 1401 بود. 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بهصورت نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 6 جلسه 90 دقیقهای، یک روز در هفته تحت آموزش اختصاصی سازی خاطرات قرار گرفت اما برای گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. هر دو گروه (کنترل و آزمایش) قبل و بعد از مداخله و پس از پیگیری یک ماهه به پرسشنامههای مقیاس دشواری در تنظیم هیجان- فرم کوتاه (DERS-16)، مقیاس توجه به اطلاعات مثبت و منفی APNIS)) و مقیاس نقص در کارکردهای اجرایی بارکلی (BDEFS) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 28 استفاده شد.
یافتهها: بین میانگین نمره های پسآزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنیداری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش اختصاصی کردن خاطرات به طور معناداری منجر به کاهش بدتنظیمیهیجانی منفی، سوگیری توجه و نارسایی بازداری در گروه مداخله شد (05/0>P)، همچنین در مرحله پیگیری یک ماهه این تفاوت حفظ شده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، استفاده از درمانهای گروهی همچون برنامه آموزش اختصاصیکردن خاطرات اثرات مثبتی بر کاهش بدتنظیمیهیجانی منفی، سوگیری توجه و نارسایی بازدرای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بر جای میگذارد. لذا بهعنوان یک مداخله موثر جهت کاهش مشکلات شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه توصیه میشود.
kazemi rezaei A, Moradi A, shagholian M, Abdollahi M H, parhoon H. The effect of memory specificity training on reducing cognitive and emotional symptoms in people with post-traumatic stress disorder. IJPN 2022; 10 (3) :14-29 URL: http://ijpn.ir/article-1-2054-fa.html
کاظمی رضایی علی، مرادی علیرضا، شاهقلیان مهناز، عبدالهی محمدحسین، پرهون هادی. تاثیر آموزش اختصاصی کردن خاطرات در کاهش علائم شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. روان پرستاری 1401; 10 (3) :29-14