دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، behzadiman@yahoo.com
چکیده: (3496 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی، توجه به احساسات و هیجانات خود و دیگران، تمایز گذاشتن بین آنها و استفاده از آنها برای هدایت افکار و اعمال خود میباشد. هوش هیجانی یکی از مؤلفههایی است که میتواند بر روی صلاحیت بالینی و حرفهای مؤثر باشد. این مطالعه به بررسی تأثیر هوش هیجانی بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی همدان پرداخته است.
روش کار: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی – همبستگی بود که بر روی 54 دانشجوی اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی همدان در سال 1397 انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری و از کلیه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری که کارآموزی در عرصه داشتند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی پرستاران ایمنی و همکاران (2018) و پرسشنامه ارزیابی صلاحیت بالینی لئو (2007) و همکاران بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی، کروسکال والیس، آزمون کای دو و رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین هوش هیجانی و صلاحیت بالینی دانشجویان هوشبری، رابطهی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود داشت. از طرفی بین هوش هیجانی و صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل، رابطهی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود داشت. با توجه به نمره خود گزارشی هوش هیجانی دانشجویان که بین 300-60 بود، میانگین نمرات هوش هیجانی در دانشجویان هوشبری در حد خوب (87%) و در دانشجویان اتاق عمل هم در حد خوب (89%) بوده است. از طرفی با توجه به نمره خود گزارشی صلاحیت بالینی دانشجویان که بین 275-55 بود، میانگین نمرات صلاحیت بالینی در دانشجویان هوشبری در حد خوب (84%) و در دانشجویان اتاق عمل در حد خوب (86%) بوده است. ضمناً بر اساس دیگر گزارشی میانگین نمرات هوش هیجانی در دانشجویان هوشبری در حد خوب (84%) و در دانشجویان اتاق عمل نیز در حد خوب (86%) بوده است و همچنین میانگین دیگر گزارشی نمرات صلاحیت بالینی در دانشجویان هوشبری در حد خوب (82%) و در دانشجویان اتاق عمل در حد خوب (83%) بوده است.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این مطالعه توصیه میشود مدیران و اعضا هیات علمی گروههای اتاق عمل و هوشبری نسبت به آموزش مهارتهای هوش هیجانی به دانشجویان جهت افزایش صلاحیت بالینی اقدام نمایند، تا دانشجویان از صلاحیت حرفهای و بالینی بیشتری در مراقبت از بیماران برخوردار باشند.
imani B, zandyeh M, mahdiyoun A. The Effect of Emotional Intelligence on the Clinical Competency. IJPN 2019; 7 (3) :63-69 URL: http://ijpn.ir/article-1-1353-fa.html
ایمنی بهزاد، زندیه میترا، مهدیون علی. بررسی تأثیر هوش هیجانی بر صلاحیت بالینی دانشجویان. روان پرستاری. 1398; 7 (3) :63-69