[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 17-11 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش حین ترخیص بر مهارت اجتماعی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی
آتنا دادگری* ، نیر سلمانی ، ایمانه باقری ، الهام فضل جو
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران ، a.dadgari30@gmail.com
چکیده:   (2753 مشاهده)
مقدمه: بیماری اسکیزوفرنیایکی از شدیدترین بیماریهای مزمن روانپزشکی است که همه ابعاد جسمی، روانی و رفتاری بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرارائه آموزش حین ترخیص برمهارت اجتماعی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی و جامعه مورد بررسی بیماران مرکز جامع روانپزشکی استان یزد بود. در این مطالعه بیماران (در دو گروه آزمون و کنترل و هر گروه ۳۲ نفر) مبتلا به اسکیزوفرنی بستری در مرکز جامع روانپزشکی استان یزد در سال ۱۳۹۳ انتخاب و بررسی شدند. برای گروه آزمون علاوه بر اقدامات روتین بخش، برنامه ترخیص به مدت 6 ساعت در بیمارستان اجرا شد و برای گروه شاهد برنامه روتین بخش اجرا گردید. مهارت اجتماعی هر دو گروه قبل از مداخله و همچنینیک ماه پس از ترخیص با استفاده از پرسشنامه مهارت اجتماعی اندازه گیری شد. تجزیه وتحلیل آماری به وسیله آزمونهای آماری تی زوجی و تی مستقل در نرم افزار SPSS۱۶ تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین و انحراف معیار نمره مهارت ارتباطی بیماران در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب ۳۱/۱۸ ± ۵۳/۱۲۴ و ۲/۱۷ ± ۵۵/۱۰۷ بود و آزمون تی زوجی اختلاف معناداری در جهت بهبود مهارت ارتباطی در گروه آزمون نشان داد (001/0 = P) میانگین و انحراف معیار نمره مهارت ارتباطی بیماران در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب ۱۱/۱۴ ± ۲۳/۱۰۴ و ۱۴/۱۳ ± ۲۲/۱۰۲ بود و آزمون تی زوجی اختلاف معناداری در جهت کاهش مهارت ارتباطی در گروه کنترل نشان داد (001/0 = P).
نتیجه گیری: افزایش مهارت اجتماعی از مزایای آموزش حین ترخیص می‌باشد که بر اکثریت ابعاد مهارت اجتماعی از جمله مهارت کلامی و غیر کلامی، مهارت ارتباط با بیماران، ارتباط با پرسنل بخش، رفتار مرتبط با ابراز وجود و رفتار اجتماعی عمومی تأثیر گزار می‌باشد و با توجه به سیر مزمن بیماری اسکیزوفرنی اهمیت بسزایی دارد.
 
واژه‌های کلیدی: اسکیزوفرنی، آموزش حین ترخیص، مهارت اجتماعی
متن کامل [PDF 1888 kb]   (1410 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/26 | پذیرش: 1398/10/25 | انتشار: 1398/11/10 | انتشار الکترونیک: 1398/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadgari A, Salmani N, Bagheri I, Fazljoo E. The Effect of Education during Discharge on Social Skill in Patients with Schizophrenia. IJPN 2020; 7 (6) :11-17
URL: http://ijpn.ir/article-1-1431-fa.html

دادگری آتنا، سلمانی نیر، باقری ایمانه، فضل جو الهام. بررسی تأثیر آموزش حین ترخیص بر مهارت اجتماعی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. روان پرستاری. 1398; 7 (6) :11-17

URL: http://ijpn.ir/article-1-1431-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645