مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری بر مهارت های ارتباطی و حل مساله و سلامت روان در زوجین دارای تجربه فرازناشویی
|
مهران اکبری* ، زهرا شخمگر ، اکرم ثناگو ، آزاده نصیری ، اکرم آهنگی ، حسین خالقی ، ملیحه محمدپور ، اعظم کرامی |
شکده علوم پزشکی خمین، خمین ،ایران |
|
چکیده: (2825 مشاهده) |
مقدمه:خیانت زناشویی مشکلی است که زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از دلایل اصلی طلاق به شمار می رود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری بر مهارت های ارتباطی و حل مساله وسلامت روان در زوجین با تجربه خیانت زناشویی بود.
روش کار: پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون است.از میان زوجین مواجه با خیانت زناشویی شهرستان قاین در سال 97 ، 30 نفر به شیوه ی نمونه گیری در دسترسانتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفری جایگزین شد. یک گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای با روش طرحواره درمانی و یک گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای با روش درمان شناختی رفتاری آموزش دید . گروه ها پرسشنامه سلامت روان (GHQ-28) و مهارت های ارتباطی و پرسشنامه حل مساله را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک عاملی و چند متغیری استفاده شد.
یافته ها:میانگین نمره سلامت روان در گروه آزمایش درمان شناختی رفتاری و در گروه آزمایش طرحواره درمانی تفاوت معنی دار بود(p<0/01) و این میزان در گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشتند. میانگین نمره مهارتهای ارتباطی در گروه آزمایش درمان شناختی رفتاری و در گروه آزمایش طرحواره درمانی تفاوت معنی دار بود(p<0/01) و این میزان در گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشتند. میانگین نمره حل مسئله گروه آزمایش درمان شناختی رفتاری و در گروه آزمایش طرحواره درمانی تفاوت معنی دار بود(p<0/01) و این میزان در گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری: نتایج از تاثیر دو روش درمانیشناختی –رفتاری و طرحواره درمانی بر افزایش سلامت روان و مهارتهای ارتباطی و حل مسئله حمایت می کند و توجه به این دو روش درمانی برای زوجین دارای مشکل فرازناشویی از اهمیت خاصی برخوردار است. |
|
واژههای کلیدی: طرحواره درمانی، درمان شناختی- رفتاری، سلامت روان، مهارتهای ارتباطی، حل مسئله، فرازناشویی |
|
متن کامل [PDF 276 kb]
(1324 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/7 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10 | انتشار الکترونیک: 1400/2/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|