[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 14-24 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران
زهرا ایزدآبادی ، محدثه بلوردی ، زهرا ایمانی گوغری*
دانشکده علوم پزشکی سیرجان ، imanigoghary@yahoo.ca
چکیده:   (1149 مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش اصلی را در ارائه خدمات سلامت دارند بنابراین ارتقای بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی آنان با بهبود عملکرد شغلی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش­های ذهن­آگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران انجام شد.
روش: در این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون 60 نفر از پرستاران بیمارستان­های سیرجان به طور تصادفی در سه گروه 20 نفره شامل؛ دو گروه مداخله (یک گروه برای آموزش ذهن­آگاهی و دیگر آموزش فراشناخت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی و آموزش مهارت­های اجتماعی با رویکرد فراشناخت برای گروه مداخله استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کییز و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر قبل و بعد از مداخله ی آموزشی استفاده گردید. دادها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین نمرات در ابعاد بهزیستی اجتماعی در گروه­های مداخله بعد از اجرای آموزش فراشناخت و ذهن­آگاهی افزایش داشت. بیشترین افزایش در گروه­های ذهن­آگاهی و فراشناخت به ترتیب مربوط به خرده مقیاس­های مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی بود. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزش­های ذهن­آگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران اثر مثبت داشته است (05/0P<).
نتیجه گیری: آموزش­های ذهن آگاهی و فرا شناخت می­توانند اثرات مفید بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی شاغلین گروه­های شغلی در معرض استرس بالا مانند پرستاران داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: امید به زندگی، بهزیستی اجتماعی، ذهن آگاهی، فراشناخت، پرستاران
متن کامل [PDF 285 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadabadi Z, Balvardi M, Imani-goghary Z. Effectiveness of Mindfulness and Metacognition Education on Social Welfare and Life Expectancy of Nurses. IJPN. 2020; 8 (5) :14-24
URL: http://ijpn.ir/article-1-1533-fa.html

ایزدآبادی زهرا، بلوردی محدثه، ایمانی گوغری زهرا. اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران. روان پرستاری. 1399; 8 (5) :14-24

URL: http://ijpn.ir/article-1-1533-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331