:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 85-76 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای تنظیم شناختیِ هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش‌بینی سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاری
علی کاظمی رضایی ، مریم محمدی* ، عزیزالله تاجیک اسمعیلی ، بهناز پیشگاهی
دانشگاه خوارزمی ، marryam_mohammady@yahoo.com
چکیده:   (3511 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به­ویژه پرستاران در زمینه سازگاری اجتماعی مشکلات فراوانی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش­بینی سازگاری اجتماعی دانشجویان  پرستاران انجام شد.
روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. تعداد 122 نفر از دانشجویان پرستاری در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 99-1398 با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامه­های سازگاری اجتماعی ، فرم کوتاه پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون آماری رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام و نرم­افزار آماری SPSS-24 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که از بین متغیرهای پیش­بین واردشده در مدل رگرسیون، حمایت خانوادگی و راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان، نقش معناداری در پیش­بینی سازگاری اجتماعی دانشجویان  پرستاران دارند و این دو متغیر درمجموع توانستند 49/0 از واریانس متغیر سازگاری اجتماعی پرستاران را تبیین کنند.
نتیجه ­گیری: شناخت عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی پرستاران، امکان پیش­بینی و برنامه­ریزی متناسب جهت کمک به تامین بهداشت روانی آنان را فراهم و از شیوع ناراحتی­های روانی- اجتماعی جلوگیری می­کند. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، با آگاهی از نقش اساسی حمایت­های خانوادگی و مهارت­های تنظیم هیجان در سازگاری اجتماعی، می­توان با درنظر گرفتن این متغیرها در برنامه­های آموزشی و اتخاذ راهبردهای مناسب جهت ارتقای آن­ها، سازگاری اجتماعی  دانشجویان پرستاران را در محیط­ها و موقعیت­های زندگی شغلی و خانوادگی بهبود بخشید.
واژه‌های کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، حمایت اجتماعی، سازگاری اجتماعی، پرستاران
متن کامل [PDF 264 kb]   (1683 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها