[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 19-11 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده و سخت رویی روانشناختی در دانشجویان پرستاری
مریم آخوندی ، میترا کامیابی* ، احمدرضا صیادی ، زهرا زین الدینی
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، kamiabi.mm@gmail.com
چکیده:   (2693 مشاهده)

مقدمه: ذهن آگاهی فرایندی درمانی است که بر توجه هدفمند، غیر قضاوتی، همراه با پذیرش تجارب و اعتراف به آن و زیستن در لحظه اشاره دارد.  این پژوهش به­منظور بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت­رویی روانشناختی و استرس ادراک شده دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تشکیل دادند. نمونه­ی پژوهش شامل 30 نفر که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه­های سخت رویی روانشناختی کوباسا (1979) و استرس ادراک شده (2005) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش  به مدت 8 جلسه 80 دقیقه­ای (هفته­ای یک بار) تحت  درمان مدیریت ذهن­آگاهی محور کابات ذین (2000) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از میانگین، انحراف­معیار و تحلیل کوواریانس و به­کمک نرم افزار -22 SPSS تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد بین نمرات سخت­رویی روانشناختی در مرحله پیش­آزمون (53/6±30/66) و پس­آزمون (12/7±88/89) (01/0P<) تفاوت معناداری را نشان داد. همچنین در نمرات استرس ادراک شده در مرحله پیش آزمون (46/4±31/28) و پس آزمون (24/5±73/21) (01/0P<) در گروه آزمایش پس از اجرای مداخله تفاوت معناداری مشاهده شد. این تفاوت در گروه کنترل مشاهده نشد.  
نتیجه­ گیری: از آنجا که آموزش ذهن اگاهی بر افزایش سخت­ رویی روانشناختی و و استرس ادراک شده موثر است می­توان از این نوع آموزش می­ توان برای کاهش  استرس ادارک شده تحصیلی و افزایش سخت رویی دانشجویان رشته­ی پرستاری استفاده کرد.
­
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، سخت­رویی روانشناختی، و استرس ادراک شده، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 261 kb]   (1055 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/8 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akhondi M, kamiabi M, sayadi A, zeinadini Z. The Effectiveness of Mindfulness Training on Perceived Stress and Psychological Hardship in Nursing Students.. IJPN 2021; 8 (6) :11-19
URL: http://ijpn.ir/article-1-1579-fa.html

آخوندی مریم، کامیابی میترا، صیادی احمدرضا، زین الدینی زهرا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده و سخت رویی روانشناختی در دانشجویان پرستاری. روان پرستاری. 1399; 8 (6) :11-19

URL: http://ijpn.ir/article-1-1579-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645