بررسی تأثیر درمان شناختی رفتاری بر میزان افسردگی کودکان در خانواده های بازساختاریافته: یک مطالعه ی آزمایشی
|
مریم بهرامی ، فلور خیاطان* ، هادی فرهادی ، اصغر آقایی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، (خوراسگان)، اصفهان. ایران. ، f.khayatan@yahoo.com |
|
چکیده: (2202 مشاهده) |
مقدمه: تشکیل خانوادههای بازساختاریافته، اثرات متعددی را به دنبال دارد، اما یکی از اثرات نگرانکننده، عواقب این خانوادهها برای کودکان است که میتواند آنها را در معرض اختلالات هیجانی مانند افسردگی قرار دهد و عدم درمان به موقع این افسردگی، میتواند بر کیفیت زندگی کودک اثراتی پایدار داشته باشد. بنابراین پژوهش حاضر قصد داشت تا اثربخشی درمان شناختی رفتاری را بر افسردگی کودکان خانوادههای بازساختاریافته بررسی نماید.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. حجم نمونه شامل 20 کودک بود که این افراد به صورت هدفمند از میان کودکان واجد شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(10 کودک) و کنترل(10 کودک) جایگزین شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه آخنباخ(فرم والدین)، استفاده گردید. داده های به دست آمده، توسط نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بین کودکان گروه آزمایش و کنترل در متغیر وابسته یعنی افسردگی، تفاوت معناداری را نشان دادند(05/0 ≥ P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، به نظر میرسد که رویکرد شناختی رفتاری، توانسته است با استفاده از فنون خود مانند بازسازی شناختی، کاهش نشخوار فکری، آموزش حل مسئله، بهبود آگاهی و انعطافپذیری روانشناختی و نیز مهارت شناسایی و برخورد با هیجانات، میزان افسردگی ناشی از رویدادهای محیطی مرتبط با وضعیت خانواده ی بازساختاریافته را در کودکان کاهش دهد. بنابراین این درمان، می تواند به عنوان درمانی مؤثر برای کاهش افسردگی کودکان در این خانواده ها مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: افسردگی، خانواده های بازساختاریافته، درمان شناختی-رفتاری، کودکان |
|
متن کامل [PDF 243 kb]
(1089 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/6/6 | پذیرش: 1400/3/9 | انتشار: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک: 1400/4/10
|
|
|
|