[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 83-72 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی
مژده عربی بم ، علی نویدیان ، رقیه کیخا*
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، roghaieh.keykha@yahoo.com
چکیده:   (2108 مشاهده)
مقدمه: مراقبین بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از ترخیص بیماران اغلب احساس ناتوانی و تجربه اضطراب، افسردگی و استرس دارند. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی می­باشد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دوگروهه با طرح پیش آزمون-پس آزمون است که در سال 1398 در مرکز آموزشی درمانی بهاران زاهدان انجام گرفت. به روش نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه برابر کنترل(45) و مداخله(45) تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 14 سوالی استرس کوهن بود. برای گروه مداخله، آموزش از طریق تلفن همراه بصورت تلفنی و پیامک یک روز درمیان بمدت 20 روز بعد از ترخیص انجام گردید و برای گروه کنترل هیچگونه آموزشی صورت نگرفت. میزان استرس مراقبین قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه گیری و مقایسه شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های کای دو، t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد و نیز مقدار p-value<0.05 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه از نظر ویژگی­های فردی اجتماعی همگون بودند و میانگین میزان استرس در گروه مداخله در پیش آزمون 70/29 با انحراف معیار 14/7و در گروه کنترل 52/29 با انحراف معیار 14/7 بود.  میانگین میزان استرس در گروه مداخله در پس آزمون 12/26 با انحراف معیار 53/6 و در گروه کنترل 65/30 با انحراف معیار 11/7 بود.  p-value<0.05
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تأثیر ارائه آموزش روانی با استفاده از تلفن همراه را در کاهش استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی تأیید می‌کند. توصیه می‌شود از این روش درجهت کاهش استرس این افراد استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: استرس، اختلال دوقطبی، آموزش روانی خانواده، تلفن همراه
متن کامل [PDF 264 kb]   (991 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/9/29 | پذیرش: 1399/12/12 | انتشار: 1399/12/10 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arabi bam M, navidian A, keykha R. The effect of psych education with using mobile phone on the stress in family caregivers of discharged bipolar patients. IJPN 2021; 8 (6) :72-83
URL: http://ijpn.ir/article-1-1708-fa.html

عربی بم مژده، نویدیان علی، کیخا رقیه. تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی. روان پرستاری. 1399; 8 (6) :72-83

URL: http://ijpn.ir/article-1-1708-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645