:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 124-103 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل علّی توانمندسازی روانی زنان باردار: نقش پریشانی روان‌شناختی و میانجی‌گری تاب‌آوری، ذهن‌آگاهی و فراهیجان
میترا گودرزی ، سیمین غلامرضایی* ، کورش امرایی
گروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه لرستان ، gholamrezaei.si@lu.ac.ir
چکیده:   (2796 مشاهده)
مقدمه: در سطح بین ­الملل، سلامت زنان در دوران بارداری و زایمان به عنوان سنگ بنای سلامت جمعیت شناخته می­شود و توانمندسازی زنان از جمله اهداف توسعه در هزاره فعلی است، از سوی دیگر پریشانی روان­شناختی از شایع­ترین اختلالات روانی در بارداری است که می­تواند منجر به بروز پیامدهای جدی و ماندگاری مانند تضعیف توانمندی روانی مادران شود، بنابراین پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علّی توانمندسازی روانی زنان باردار بر اساس نقش پریشانی روان­شناختی و میانجی­گری تاب­آوری، ذهن­ آگاهی و فراهیجان انجام شد.
روش کار­: روش پژوهش از نوع  توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را زنان باردار مراجعه­کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بروجرد در سال 1399 تشکیل دادند. 392 نفر به­روش نمونه ­گیری خوشه­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­ های اطلاعات جمعیت شناختی و بارداری، استرس ادراک شده­ی کوهن (14- CPSS)، اضطراب مرتبط با بارداری وندنبرگ  (PRAQ)، افسردگی ادینبرگ(EPDS) ، تاب­آوری کانر دیویدسون (RISC-CD)، پرسش­نامه پنج عاملی ذهن­آگاهی بائر (FFMQ)، فراهیجان میتمنسگرابر  (MES) و توانمندی روانی بارداری کامدو (KPES) بود. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و مدل سازی معادلات ساختاری (PLS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: تاثیر متغیر پریشانی روان­شناختی بر توانمندی روانی هم به صورت مستقل  و هم با حضور متغیرهای میانجی تاب­آوری  و ذهن­ آگاهی معنادار است. پریشانی روان­شناختی،  تاب­آوری و ذهن­آگاهی می­توانند 9/%67 از واریانس توانمندی روانی را تبیین کنند؛ اما نقش میانجی فراهیجان (690/0=t، 006/0-=β) در مدل تایید نشد.
نتیجه­گیری: مراقبین سلامت با مورد توجه قرار دادن تاب­آوری و ذهن ­آگاهی زنان باردار در جریان مراقبت­ های دوران بارداری می­توانند به تعدیل اثرات منفی پریشانی روان­شناختی و توانمندسازی روانی این قشر آسیب پذیر کمک نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: بارداری، پریشانی روان‌شناختی، توانمندی روانی، تاب‌آوری، ذهن‌آگاهی، فراهیجان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/26 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10 | انتشار الکترونیک: 1400/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها