[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 88-77 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسأله شناختی- اجتماعی بر راهبردهای مقابله‌ای و احساس ناکامی نوجوانان دختر دارای رفتارهای پرخطر
نعیمه خاکپور ، رجبعلی محمدزاده ادملایی* ، جمال صادقی ، حسین نازک تبار
دانشگاه پیام نور بابل ، mohammadzadeh.rajabali@gmail.com
چکیده:   (2482 مشاهده)
مقدمه: یکی از موارد جدی تهدید کننده سلامت، که در سال­های اخیر با توجه به تغییرات سریع اجتماعی، از سوی سازمان های بهداشتی، مجریان قانون و سیاست گذاران اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود در جامعه مورد توجه قرار گرفته است، شیوع رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان می­ باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های حل مسئله شناختی- اجتماعی بر راهبردهای مقابله­ای و احساس ناکامی نوجوانان دختر دارای رفتارهای پرخطر بود.
روش ­کار: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی و با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر مقطع متوسطه بابلسر در سال­ تحصیلی99-1398بودند. نمونه­ گیری این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت. الف: در این مرحله400 دانش­آموز به صورت تصادفی خوشه ­ای تک­ مرحله ­ای از میان کلیه دانش ­آموزان انتخاب شدند و پرسشنامه رفتارهای پرخطر نوجوانان ایرانی زاده ­محمد و احمدآبادی (1387) بر روی آنها اجرا گردید. ب: افرادی که بالاترین نمره را در ­پرسشنامه رفتارهای پرخطر نوجوانان ایرانی داشتند مشخص شدند که شامل85 نفر بودند و در ادامه پرسشنامه راهبردهای مقابله ­ای بلینگز­و­موس(1984) (شیوه پاسخ دهی پرسشنامه به این صورت است که پاسخگویان موافقت یا مخالفت را با این گویه­ها در یک مقیاس 4 گزینه­ای از هیچ وقت (=1) تا به همیشه (=4) بیان می­کنند؛ حسینی قدم گاهی و همکاران اعتبار این پرسشنامه را به روش همسانی درونی از ۴۱/0 تا 66/0 گزارش کرده ­اند) و پرسشنامه احساس ناکامی گیلبرت و آلن(1998) (پاسخگویان موافقت یا مخالفت را با این گویه­ ها در یک مقیاس 5 گزینه­ ای از کاملا موافق (=5) تا کاملا مخالف (=1) بیان می­کنند؛ ترصفی، کلانترکوشه و ­لستر ضرایب آلفای کرونباخ پرسشنامه احساس ناکامی را برای گروه زنان 93/0 و برای مردان 93/0 و روایی همگرایی آنرا را با پرسشنامه افسردگی بک 71/0 گزارش کرده ­اند) بر روی آنها اجرا شد، از بین آنها 36 نفر به عنوان نمونه ­نهایی انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 18 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در معرض آموزشی مهارت­ های حل مسئلۀ شناختی- اجتماعی به مدت ده جلسه یک و نیم ساعته قرار گرفت و گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکرد.
یافته­ ها: نتایج نشان­ داد که آموزش مهارت­ های حل مسأله شناختی- اجتماعی سبب کاهش راهبردهای جسمانی کردن و متمرکز بر هیجان و افزایش راهبردهای شناختی، درک حمایت اجتماعی و حل مسأله و سبب کاهش ناکامی درونی و بیرونی نوجوانان دختر دارای رفتارهای پرخطر شد (001/0>p).
نتیجه­ گیری: آموزش مهارت حل مسأله شناختی- اجتماعی استفاده از راهبردهای مقابله ­ای مثبت را افزایش و منفی را کاهش می­ دهد که این به نوبه خود می­تواند در بلند مدت روابط با همسالان را اصلاح کند که نهایت احساس ناکامی َآنان را کاهش دهد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های حل مسأله شناختی- اجتماعی، راهبردهای مقابله‌ای، احساس ناکامی نوجوانان، رفتارهای پرخطر
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/6 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10 | انتشار الکترونیک: 1400/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khakpour N, Mohamadzadeh Edmelaie R, Sadeghi J, Nazoktabar H. The Effectiveness of Cognitive-Social Problem Solving Skills Training on Coping Strategies and Feelings of Failure in Female Adolescents with High-Risk Behaviors. IJPN 2021; 9 (1) :77-88
URL: http://ijpn.ir/article-1-1734-fa.html

خاکپور نعیمه، محمدزاده ادملایی رجبعلی، صادقی جمال، نازک تبار حسین. اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسأله شناختی- اجتماعی بر راهبردهای مقابله‌ای و احساس ناکامی نوجوانان دختر دارای رفتارهای پرخطر. روان پرستاری. 1400; 9 (1) :77-88

URL: http://ijpn.ir/article-1-1734-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645