اثربخشی آموزش دلگرمسازی بر کیفیت زندگی دیابتیک و اختلالهای رفتاری هیجانی در نوجوانان مبتلا به دیابت
|
ناهید همت مکان ، فاطمه گلشنی* ، آنیتا باغداساریانس ، سوزان امامیپور |
گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، fa_golshani@yahoo.com |
|
چکیده: (1971 مشاهده) |
مقدمه: بیماری دیابت بهعنوان یک مشکل عمده نظام سلامت در دنیا یک بیماری متابولیک و مزمن است که نوجوانان مبتلا به آن با مشکلات و اختلالهای روانشناختی، هیجانی و اجتماعی زیادی مواجه هستند. در نتیجه، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش دلگرمسازی بر کیفیت زندگی دیابتیک و اختلالهای رفتاری هیجانی در نوجوانان مبتلا به دیابت انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش نوجوانان مبتلا به دیابت عضو انجمن دیابت شهر تهران در سال 1398 بودند. از میان آنان تعداد 30 نوجوان دیابتی با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش دلگرمسازی قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش سیاهه کوتاهشده کیفیت زندگی دیابتیک باروگز و همکاران (2004) و مقیاس اختلالهای رفتاری هیجانی آخنباخ و رسکورلا (2001) بودند. دادهها با روشهای خیدو، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش دلگرمسازی باعث افزایش کیفیت زندگی دیابتیک (001/0P< ,02/21=F) و کاهش اختلالهای رفتاری هیجانی دروننمود (001/0P< ,68/25=F) در نوجوانان مبتلا به دیابت شد، اما تاثیر معناداری بر اختلالهای رفتاری هیجانی بروننمود آنان نداشت (071/0=P ,17/3=F). علاوه بر آن، اثربخشی آموزش دلگرمسازی بر افزایش کیفیت زندگی دیابتیک (001/0P< ,28/33=F) و کاهش اختلالهای رفتاری هیجانی دروننمود (001/0P< ,59/49=F) و عدم تاثیر بر اختلالهای رفتاری هیجانی بروننمود (094/0=P ,35/2=F) در نوجوانان مبتلا به دیابت در مرحله پیگیری نیز باقی ماند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج، درمانگران و متخصصان سلامت میتوانند از روش آموزش دلگرمسازی در کنار سایر روشهای آموزشی جهت بهبود ویژگیهای روانشناختی مرتبط با سلامت بهویژه افزایش کیفیت زندگی دیابتیک و کاهش اختلالهای دروننمود استفاده کنند. |
|
واژههای کلیدی: نوجوانان، دیابت، کیفیت زندگی دیابتیک، اختلالهای رفتاری هیجانی، دلگرمسازی. |
|
متن کامل [PDF 306 kb]
(697 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/20 | پذیرش: 1400/2/3 | انتشار: 1400/10/10 | انتشار الکترونیک: 1400/10/10
|
|
|
|