واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، atefeh.nazari@gmail.com
چکیده: (1594 مشاهده)
مقدمه: اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در بزرگسالان بیشتر اوقات با مشکلات مرتبط با کارکردهای اجرایی از جمله حافظه کاری بروز پیدا میکند. پژوهشحاضرباهدف تعیین اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه در سال 1399 انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل کلیهدانشجویان 40-20 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در سال 1399 بودند. نمونه شامل 24 دانشجو بود که باروش نمونه گیری هدفمند انتخاب وبه روش تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل (12 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس رتبه بندی بیش فعالی همراه با نقص توجه بزرگسالان بارکلی (2011) و آزمون حافظه وکسلر (1941) بود. آموزش توانبخشی شناختی شامل 18 تمرین آموزش نرم افزاری و 12 تمرین دستی (مداد- کاغذی) باتمرکز برحافظه وتوجه بود که در طی15جلسه 45 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی در نرم افزار 24-SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری،یادگیری کلامی، حافظه بینایی، تکرار ارقام و حافظه منطقی بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تأثیر معناداری داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (05/0>P). نتیجه گیری: نتایج نشاندهنده اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه بانقص توجه بود، در نتیجه،روانشناسان بالینی و درمانگران میتوانند از روش توانبخشی شناختی درکنار سایر روشهای درمانی برای بهبود حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه بانقص توجه استفاده کنند.
nazari F, Ghodsi P, Ebrahimpour M. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training on Working Memory of Hyperactive Adults - with Attention Deficit. IJPN 2021; 9 (5) :76-86 URL: http://ijpn.ir/article-1-1819-fa.html
نظری فاطمه، قدسی پروانه، ابراهیم پور مجید. اثر بخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه. روان پرستاری. 1400; 9 (5) :76-86