[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 86-76 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه
فاطمه نظری* ، پروانه قدسی ، مجید ابراهیم پور
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، atefeh.nazari@gmail.com
چکیده:   (1594 مشاهده)

مقدمه: اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در بزرگسالان بیشتر اوقات با مشکلات مرتبط با کارکردهای اجرایی از جمله حافظه کاری بروز پیدا می­کند. پژوهش­حاضرباهدف تعیین اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه در سال 1399 انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل کلیه­دانشجویان  40-20 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در سال 1399 بودند. نمونه شامل 24 دانشجو بود که باروش نمونه گیری هدفمند انتخاب وبه روش تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل (12 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس رتبه بندی بیش فعالی همراه با نقص توجه بزرگسالان بارکلی (2011) و آزمون حافظه وکسلر (1941) بود. آموزش توانبخشی شناختی شامل 18 تمرین آموزش نرم افزاری و 12 تمرین دستی (مداد- کاغذی) باتمرکز برحافظه وتوجه بود که در طی15جلسه 45 دقیقه­ای به گروه آزمایش ارائه شد. داده­های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی در نرم افزار 24-SPSS تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری،یادگیری کلامی، حافظه بینایی، تکرار ارقام و حافظه منطقی بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تأثیر معناداری داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (05/0>P).
نتیجه گیری: نتایج نشان‌دهنده اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه بانقص توجه بود، در نتیجه،روانشناسان بالینی و درمانگران می‌توانند از روش توانبخشی شناختی درکنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه بانقص توجه استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، حافظه کاری، بیش فعالی بزرگسالان
متن کامل [PDF 296 kb]   (716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/10/10 | انتشار الکترونیک: 1400/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nazari F, Ghodsi P, Ebrahimpour M. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training on Working Memory of Hyperactive Adults - with Attention Deficit. IJPN 2021; 9 (5) :76-86
URL: http://ijpn.ir/article-1-1819-fa.html

نظری فاطمه، قدسی پروانه، ابراهیم پور مجید. اثر بخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه. روان پرستاری. 1400; 9 (5) :76-86

URL: http://ijpn.ir/article-1-1819-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645