:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 45-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری بر ناگویی های خلقی در بیماران تحت همودیالیز
شیرین جعفریان دهاقانی ، رویا ترکاشوند*
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، دانشکده پرستاری و مامایی، اصفهان، ایران ، shirin.jafarian347@yahoo.com
چکیده:   (231 مشاهده)
مقدمه: ناگویی خلقی با بسیاری از مشکلات سلامتی فیزیکی ارتباط دارد. از آنجایی که بیماران تحت درمان با همودیالیز، استرس های مزمن جسمی و روانشناختی را تجربه می کنند، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بحث گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری بر ناگویی های خلقی در بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود. 60 نفر از بیماران تحت همودیالیز بیمارستان گلدیس شاهین شهر در نیمه دوم سال 1398 به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند و با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو (یلور، راین و باگبی، 1985) استفاده شد. برای گروه مداخله، 8 جلسه 60 دقیقه ای بحث گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری انجام شد. داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS19 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین میزان ناگویی های خلقی قبل از مداخله درگروه مداخله (46/5 ± 51/62) و در گروه کنترل (53/3 ± 44/62) بود که بعد از مداخله در گروه مداخله به (09/4 ± 62/43) و در گروه کنترل به (57/3 ± 32/62) رسید و این اختلاف در گروه مداخله معنی دار بود (001/0p<).
نتیجه‌گیری:  باتوجه به اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری بر ناگویی های خلقی در بیماران تحت همودیالیز، پیشنهد می شود پرستاران روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را به عنوان یک روش ساده و کم هزینه در کاهش ناگویی های خلقی بیماران تحت همودیالیز مورداستفاده قرار دهند.
واژه‌های کلیدی: مداخلات شناختی رفتاری، ناگویی خلقی، همودیالیز
متن کامل [PDF 273 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/27 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها