ارتباط عملکرد انعکاسی با سبک های غذا دادن مادران کودکان پیش دبستانی شهر قزوین
|
زهرا کشاورز ترک ، افسانه علیزاده ، محمود بهرامخانی*  |
دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، m.bahramkhani@gmail.com |
|
چکیده: (2153 مشاهده) |
مقدمه: رفتارهای غذایی کودکان موضوع بسیار مهمی است که بسیاری از والدین را درگیر میکند. نقش فهم مادر از احساسات کودک و شیوههای غذا دادن او از موضوعات مهم تعامل مادر-کودک است. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه عملکرد انعکاسی با سبکهای غذا دادن مادران کودکان پیشدبستانی شهر قزوین انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را مادران دارای کودک 0 تا 5 سال شهر قزوین تشکیل میدهد. برای انجام پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه تعداد 163 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عملکرد انعکاسی مادر (PRFQ) و سبکهای غذا دادن مادر به کودک (ISS) بود. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: دو کانون اصلی شناسایی شد. کانون اول به شدت تحت تأثیر خرده مقیاسهای پیشذهنی سازی و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی مادر و خرده مقیاسهای فشار آوردن، پاداش دادن و الگوسازی از سبک غذا دادن قرار دارد. کانون دوم، تحت تأثیر اطمینان و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی و الگوسازی، پایش، کنترل، فشار آوردن و محدودسازی از سبکهای غذا دادن قرار دارد.
نتیجه گیری: عملکرد انعکاسی مادر نقش به سزایی در تعیین شیوههای غذا دادن او به کودک دارد. در صورتی که مادران عملکرد انعکاسی بهتری داشته باشند از روشهای کارآمدتر برای تعامل با کودک در ارتباط با تغذیه استفاده میکند و انعطاف بیشتری در این روشها از خود نشان میدهد. |
|
واژههای کلیدی: عملکرد انعکاسی مادر، سبک های غذا دادن، کودکان پیش دبستانی. |
|
متن کامل [PDF 299 kb]
(920 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/1 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10
|
|
|
|