تاثیر آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19
|
ساناز کردانی ، زهرا دشتبزرگی* |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com |
|
چکیده: (1463 مشاهده) |
مقدمه: پاندمی کووید-19 بر سلامت پرستاران بهعنوان یکی از اعضای اصلی تیمهای مراقبت و درمان تاثیر زیادی داشت. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران بیمارستان شفا شهر اهواز در دوران پاندمی کووید-19 در سال 1400 بودند که تعداد 40 پرستار از آنها با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماند. دادهها با فرم کوتاه سیاهه اضطراب سلامت (سالکوسکیس و همکاران، 2002)، سیاهه احساس خوشبختی (لنتز، 2010) و خردهمقیاس سازگاری بهداشتی (بل، 1961) گردآوری و با آزمونهای خیدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر جنسیت، تأهل و تحصیلات تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>). دیگر یافتهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر باعث کاهش اضطراب سلامت، افزایش احساس خوشبختی و بهبود سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 شد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تاثیر روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر بهبود ویژگیهای روانشناختی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگیهای روانشناختی بهویژه بهبود اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی میتوانند از روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر در کنار سایر روشهای آموزشی موثر استفاده کنند. |
|
واژههای کلیدی: ذهنآگاهی مثبتنگر، اضطراب سلامت، احساس خوشبختی، سازگاری بهداشتی، پرستاران، کووید-19. |
|
متن کامل [PDF 277 kb]
(477 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/11 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/6/31 | انتشار الکترونیک: 1401/6/31
|
|
|
|