مداخله به شیوه سوسیودرام: ارزیابی اثربخشی بر اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی
|
هدی علی خانی ، سیامک سامانی* ، محمدرضا بردیده ، محمد مظفری |
گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. ، Samani@iaushiraz.ac.ir |
|
چکیده: (1554 مشاهده) |
مقدمه: این پژوهش با هدف تبیین اثربخشی مداخله سوسیودرام بر کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت.
روش کار: روش تحقیق در این پژوهش تکآزمودنی آزمایشی از نوع طرحAB بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 7 سال مبتلا به اضطراب اجتماعی بود که در سال 1400 در مراکز روانشناسی شهر تهران حضور داشتند. از بین آنها تعداد 5 کودک دارای اختلال اضطراب اجتماعی (دو پسر و سه دختر) بر اساس ملاک های ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری هدفمند گزینش شدند. مداخله سوسیودرام برای هر کودک در 10 جلسه اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1997) و چک لیست رفتار اجتماعی (محقق ساخته) بود. هر یک از شرکتکنندگان به تفکیک قبل از اعمال مداخله 5-6 بار مورد آزمون ارزیابی قرار گرفتند (مرحله A) و پس از آن به تفکیک تحت آموزش مداخله سوسیودرام قرار گرفتند (مرحله B). تحلیل دیداری دادهها در دو سطح درون موقعیتی و بین موقعیتی انجام گرفت.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که مداخله سوسیودرام سبب کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در مقیاس اضطراب کودکان اسپنس شده؛ و میزان بهبودی کلی در هر یک از تک رفتارهای اضطراب و اجتناب در حل مساله، اضطراب و اجتناب در خودکنترلی، اضطراب و اجتناب در مسئولیتپذیری، اضطراب و اجتناب در برقراری ارتباط، اضطراب و اجتناب در دوستیابی، اضطراب و اجتناب در مشارکت و همکاری و اضطراب و اجتناب در ابراز وجود به ترتیب 01/67، 30/83، 80/82، 65/82، 37/77، 88/86 و 78/82 درصد بود. میزان بهبودی کلی بین پنج آزمودنی نیز 42/82 درصد برآورد شد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخله سوسیودرام قادر است سبب کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی شود. بنابراین، نهادهای خانواده و آموزشی، مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره میتوانند برای کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی از مداخله سوسیودرام بهرهمند شوند. |
|
واژههای کلیدی: مداخله سوسیودرام، اضطراب، اختلال اضطراب اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 385 kb]
(863 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/2 | پذیرش: 1401/6/14 | انتشار: 1401/6/31 | انتشار الکترونیک: 1401/6/31
|
|
|
|