[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 100-87 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش تاب آوری مثبت گرا و آموزش مبتنی بر ذهنی سازی در بهبود خود تنظیمی هیجانی و تعامل والد- فرزند در مادران کودکان کم توان ذهنی
بامداد شادی زواره ، معصومه آزموده* ، بابک کاشفی مهر ، جواد مصرآبادی
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، mas_azemod@yahoo.com
چکیده:   (1468 مشاهده)
مقدمه: عقب ماندگی ذهنی در کودکان منبع تنیدگی برای خانواده و مراقب است که می­تواند به اختلال قابل‌ملاحظه در عملکرد اجتماعی – شغلی و آسیب به کیفیت زندگی مراقبین ‌شود. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تاب آوری مثبت گرا و آموزش مبتنی بر ذهنی سازی در بهبود خود تنظیمی هیجانی و تعامل والد- فرزند در مادران کودکان کم توان ذهنی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه مادران دارای کودکان کم توان ذهنی شهر تبریز در سال 1401 بود. از بین افراد جامعه آماری، 45 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و به روش تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (2010) و پرسشنامه تعامل والد – فرزند  پیانتا (1994) بود. آموزش تاب آوری مثبت گرا و آموزش مبتنی بر ذهنی سازی در 8 جلسه 90 دقیقه­ای اجرا شدند. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS.v21 و آزمون­های تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنادار انجام شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش تاب آوری مثبت گرا بر خودتنظیمی هیجانی (391/2=MD؛ 014/0=P) و تعامل والد- فرزند  (683/4=MD؛ 026/0=P) تأثیر دارد. همچنین، آموزش مبتنی بر ذهنی سازی نیز بر خودتنظیمی هیجانی (257/4=MD؛ 001/0=P) و تعامل والد- فرزند  (955/9=MD؛ 001/0=P) اثربخش بود. مقایسه اثربخشی مداخله­ها نیز مبین آن بود به غیر از خودتنظیمی هیجانی (05/0P).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می­شود آموزش مبتنی بر ذهنی­سازی در اولویت برنامه­های مداخله­ای برای بهبود سلامت روانی مادران کودکان کم توان ذهنی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تاب آوری، ذهنی سازی، خود تنظیمی، تعامل والد- فرزند، مادران، کم توانی ذهنی.
متن کامل [PDF 332 kb]   (568 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/15 | پذیرش: 1402/9/7 | انتشار: 1402/11/10 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shadi Zavareh B, Azmoudeh M, Kashefimehr B, Mesrabadi J. Comparison of the effectiveness of positive resilience training with metalization-based training in improving emotional self-regulation and parent-child interaction among mothers of mentally retarded children. IJPN 2024; 11 (6) :87-100
URL: http://ijpn.ir/article-1-2298-fa.html

شادی زواره بامداد، آزموده معصومه، کاشفی مهر بابک، مصرآبادی جواد. مقایسه اثربخشی آموزش تاب آوری مثبت گرا و آموزش مبتنی بر ذهنی سازی در بهبود خود تنظیمی هیجانی و تعامل والد- فرزند در مادران کودکان کم توان ذهنی. روان پرستاری. 1402; 11 (6) :87-100

URL: http://ijpn.ir/article-1-2298-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660