[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی با رویکرد راه حل‌محور بر مهارت‌های اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانواده های طلاق
عیدمراد سلگی ، مریم اساسه* ، لیلا کاشانی وحید ، مجید ابراهیم پور ، سمیرا وکیلی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. ، m.asase@srbiau.ac.ir
چکیده:   (381 مشاهده)
مقدمه: طلاق، پدیده‌ای است که نه تنها ثبات روانی زوجین را برهم می‌زند، بلکه تعادل روانی فرزندان و اطرافیان را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد. این پژوهش با هدف تدوین برنامه آموزشی مهارت‌های زندگی با رویکرد راه‌حل‌محور و بررسی اثربخشی آن بر مهارت‌های اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانواده‌های طلاق انجام شد.
روش کار: پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه شاهد بود. جامعه آماری شامل فرزندان 12 تا 18 ساله با مشکلات رفتاری در شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان که 1 تا 5 سال از طلاق والدینشان گذشته بود. از جامعه آماری 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها، مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان Achenbach و همکاران و مقیاس مهارت‌های اجتماعی Elliott و همکاران بود. گروه آزمایش 10جلسه برنامه آموزش مهارت‌های زندگی سازمان بهداشت جهانی با رویکرد راه‌حل‌محور (De Shazer S) را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معنادار 05/0 و با نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، افراد گروه آزمایش که برنامه آموزش مهارت‌های زندگی با رویکرد راه‌حل‌محور را دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروه شاهد، در مرحله پس‌آزمون، به طور معناداری در مهارت‌های اجتماعی نمرات بهتری کسب کردند (0/01>p) و این تغییرات مثبت تا مرحله پیگیری نیز پایدار بود (0/05>p).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش مهارت‌های زندگی با رویکرد راه‌حل‌محور با فراهم کردن فرصتی برای یادگیری مهارت‌های اساسی، ابزاری مؤثر برای ارتقای مهارت‌های اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانواده‌های طلاق باشد.


 
واژه‌های کلیدی: آموزش مهارت‌های زندگی، رویکرد راه‌حل‌محور، مهارت‌های اجتماعی، مشکلات رفتاری، طلاق.
متن کامل [PDF 320 kb]   (256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/7 | پذیرش: 1403/7/10 | انتشار: 1403/7/10 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solgi E M, asaseh M, kashani vahid L, ebrahimpoor M, vakili S. The Effectiveness of Teaching Life Skills with a Solution-Oriented Approach on the Social Skills of Children with Behavioral Problems in Divorced Families. IJPN 2024; 12 (4) :1-12
URL: http://ijpn.ir/article-1-2437-fa.html

سلگی عیدمراد، اساسه مریم، کاشانی وحید لیلا، ابراهیم پور مجید، وکیلی سمیرا. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی با رویکرد راه حل‌محور بر مهارت‌های اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانواده های طلاق. روان پرستاری. 1403; 12 (4) :1-12

URL: http://ijpn.ir/article-1-2437-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660