دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. ، m.asase@srbiau.ac.ir
چکیده: (381 مشاهده)
مقدمه: طلاق، پدیدهای است که نه تنها ثبات روانی زوجین را برهم میزند، بلکه تعادل روانی فرزندان و اطرافیان را نیز تحت شعاع قرار میدهد. این پژوهش با هدف تدوین برنامه آموزشی مهارتهای زندگی با رویکرد راهحلمحور و بررسی اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانوادههای طلاق انجام شد.
روش کار: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه شاهد بود. جامعه آماری شامل فرزندان 12 تا 18 ساله با مشکلات رفتاری در شهرستانهای رباطکریم و بهارستان که 1 تا 5 سال از طلاق والدینشان گذشته بود. از جامعه آماری 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها، مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان Achenbach و همکاران و مقیاس مهارتهای اجتماعی Elliott و همکاران بود. گروه آزمایش 10جلسه برنامه آموزش مهارتهای زندگی سازمان بهداشت جهانی با رویکرد راهحلمحور (De Shazer S) را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معنادار 05/0 و با نرمافزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، افراد گروه آزمایش که برنامه آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد راهحلمحور را دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروه شاهد، در مرحله پسآزمون، به طور معناداری در مهارتهای اجتماعی نمرات بهتری کسب کردند (0/01>p) و این تغییرات مثبت تا مرحله پیگیری نیز پایدار بود (0/05>p).
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد راهحلمحور با فراهم کردن فرصتی برای یادگیری مهارتهای اساسی، ابزاری مؤثر برای ارتقای مهارتهای اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانوادههای طلاق باشد.
Solgi E M, asaseh M, kashani vahid L, ebrahimpoor M, vakili S. The Effectiveness of Teaching Life Skills with a Solution-Oriented Approach on the Social Skills of Children with Behavioral Problems in Divorced Families. IJPN 2024; 12 (4) :1-12 URL: http://ijpn.ir/article-1-2437-fa.html
سلگی عیدمراد، اساسه مریم، کاشانی وحید لیلا، ابراهیم پور مجید، وکیلی سمیرا. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی با رویکرد راه حلمحور بر مهارتهای اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانواده های طلاق. روان پرستاری. 1403; 12 (4) :1-12