:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 57-46 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان سنجی فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی
جمیله محتشمی* ، مهوش صلصالی ، مهرنوش پازارگادی ، هومان منوچهری ، حمید علوی مجد
دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، jmhtashami@yahoo.com
چکیده:   (26531 مشاهده)
مقدمه: از چالش ها ی نظام آموزش علوم پزشکی، ارزشیابی شایستگی بالینی دانشجویان است. بررسی های جامع پژوهشگران نشان می دهد که هیچگونه ابزار استاندارد مرتبط با ارزشیابی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی در داخل کشور طراحی نگردیده است. هدف از این مطالعه طراحی و روان سنجی فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی بود. روش ها: این مطالعه با استفاده از رویکرد روش شناسی انجام شد. شرکت کنندگان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، سرپرستاران و پرستاران بخش های روان پزشکی و دانشجویان پرستاری (کارشناسی و کارشناسی ارشد) دانشگاه های علوم پزشکی منتخب بودند. بر اساس معیارهای ورود، از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف استفاده شد. حیطه های ابزار با استفاده از نتایج بخش اول پژوهش (قسمت کیفی) و مطالعه منابع، طراحی شد. بعد از طراحی اولیه فهرست وارسی مراحل روانسنجی شامل تعیین روایی (محتوا و صوری) و پایایی (همسانی درونی و همبستگی بین مشاهده گران) انجام شد.جهت تحلیل داده ها از آلفای کرونباخ و همبستگی بین مشاهده گران با نرم افزار اس پی اس (نسخه 20) استفاده گردید. یافته ها: "فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی" با 73 گویه طراحی شد. ضریب نسبت روایی محتوا 83/0 و شاخص روایی محتوا 98/0 تعیین گردید. سنجش پایایی با استفاده از همسانی درونی (آلفای کرونباخ) 98/0 و همبستگی بین مشاهده گران 70/0 بود. نتیجه گیری: "فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی" در دو حیطه کلی شایستگی های عمومی و اختصاصی با 73 عبارت طراحی گردید و به نظر می رسدابزار مناسبی جهت ارزشیابی ابعاد مختلف شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی باشد.
واژه‌های کلیدی: طراحی، روان سنجی، روایی و پایایی، شایستگی، پرستاری بهداشت روانی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 4925 kb]   (12609 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/7 | انتشار: 1393/8/24 | انتشار الکترونیک: 1393/8/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها