گروه روانپرستاری ومرکز تحقیقات پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، Zahra_ghazavi@nm.mui.ac.ir
چکیده: (19462 مشاهده)
مقدمه: توجه به بهداشت روانی به ویژه در دانشجویان، از اولویت های نظام سلامت می باشد. چرا که آن ها آینده سازان کشور می-باشند و در صورت آسیب به سلامت روانی دانشجویان، عملکرد تحصیلی آنان کاهش می یابد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخلات روان شناختی بر وضعیت سلامت روان دانشجویان دختر مبتلا به اختلالات رفتاری مقیم خوابگاه انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود. 80 نفر (40 مورد مداخله و 40 مورد شاهد) از دانشجویان دختر مقیم در خوابگاه های علوم پزشکی سال 90-89 که بر اساس معیارهای ورود شرایط شرکت در مطالعه را داشتند، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 71 سئوالی MMPI) )Minnesota Multiphasic Personality Inventory بود. پژوهشگران با استفاده از این ابزار داده های مربوط به وضعیت روانی در دو گروه شاهد و مداخله، در دو مرحله قبل و بلا فاصله بعد از مداخلات روان شناختی به صورت گروه درمانی را جمع آوری نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمرات معیارهای بدبینی، جنبههای دفاعی و دروغ سنج قبل و بعد از اجرای مداخلات در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی دار داشته است (05/0>p) لیکن در سایر معیارهای وضیت روان ، تفاوت معنا دار آماری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می گردد پژوهش هایی با این عنوان به طور گسترده تر و با استفاده از ابزارهای گوناگون سنجش سلامت روان انجام شود.
Ghazavi Z, Taleghani F, Keshani F, Keshani F. Effect of psychological interventions on mental status of female students. IJPN 2015; 2 (4) :26-35 URL: http://ijpn.ir/article-1-465-fa.html