دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، mehrabi@nm.mui.ac.ir
چکیده: (7324 مشاهده)
مقدمه: سازگاری اجتماعی با محیطهای مختلف از جمله محیط دانشگاه نیاز به مهارتهای خاصی دارد. عقیده بر این است که ارتقای مهارتهای ارتباطی در بهبود و سلامت روانشناختی افراد مؤثر میباشد. مطالعات زیادی نشان دادهاند که بین سازگاری اجتماعی افراد و باورها و اعمال مذهبی رابطه معناداری وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر ساکن در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود. 38 نفر از دانشجویان خوابگاه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. آموزش مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی برای 4 هفته داده شد و پرسشنامه سازگاری اجتماعی توسط هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی واستنباطی (تی مستقل، آنالیز واریانس) استفاده شد.
یافتهها: آزمون t مستقل نشان داد میانگین نمره سازگاری اجتماعی قبل از انجام مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشت (66/0 = P). این در حالی است که میانگین نمره سازگاری در گروه آزمون بلافاصله بعد از مداخله (006/0 = P) و یک ماه بعد از مداخله (005/0 = P) به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بوده است. همچنین آزمون آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری نشان داد که در گروه کنترل میانگین نمره سازگاری اجتماعی بین سه زمان تفاوت معناداری نداشت (92/0 = P).
نتیجه گیری: آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه را افزایش داد پس میتوان جهت افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان خوابگاه از آموزش مهارتهای ارتباطی بارویکرد مذهبی استفاده نمود.
Ahmadi Beni Z, Amini A, Mehrabi T, Sharifpour Latani A, Ghasemi R. The Effect of Group Teaching Communication Skills with a Religious Approach on Social Adjustment in Female Students. IJPN 2017; 4 (6) :1-7 URL: http://ijpn.ir/article-1-480-fa.html
احمدی بنی زهرا، امینی علیرضا، مهرابی طیبه، شریف پور لاطانی اسدالله، قاسمی رضا. تأثیر آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر. روان پرستاری. 1395; 4 (6) :1-7