:: دوره 5، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1396 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 64-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر رشته‌های اتاق عمل و هوشبری
مائده اخوان ، پرند پورقانع* ، شایان نادری شاد
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، p.pourghane@yahoo.com
چکیده:   (6453 مشاهده)
مقدمه: سلامت روان فرد، عاملی مؤثر در ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی می‌باشد. ازمهمترین عوامل اثرگذار بر سلامت روان، تنش و اضطراب می‌باشد. درمطالعات صورت گرفته، اتاق عمل یکی ازپرتنش ترین بخشهای بیمارستانی عنوان شده است. هدف این مطالعه، تعیین مقایسه‌ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر رشته‌های اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عوامل مرتبط با آن بود.
روش کار: این مطالعه توصیفی –تحلیلی از نوع مقطعی، در سال 1394 به روش سرشماری برروی تمامی دانشجویان سال اول وآخر رشته‌های اتاق عمل وهوشبری دانشگاه علوم پزشکی گیلان (119 نفر) انجام شد. ابزار گرد آوری اطلاعات, پرسشنامه مشخصات فردی و همچنین پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) بود. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS وآزمون های پیرسن کای دو ودقیق فیشر استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد تعداد دانشجویان رشته اتاق عمل که ازسلامت روان برخوردار بوده‌اند (6/75%) ازدانشجویان رشته هوشبری (9/57%) بیشتر بوده است. ارتباط جنس و محل سکونت، با زیر مقیاس سلامت اجتماعی معنادار تعیین شده است و به ترتیب (35/0 = P) و (44/0 = P) می‌باشد، اما ارتباط سلامت روان با رشته تحصیلی و سایر مشخصات دموگرافیک، معنادار نبود (05/0 < P).
نتیجه گیری: پیامد عملکرد دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در آینده‌ای نزدیک، با نظام سلامت کشور ارتباط خواهد داشت. باتوجه به وجود و عدم رابطه معنی دار میان برخی مشخصات دموگرافیک با سلامت روان و زیر مقیاس‌هایش، نیازمند مطالعات بیشتر در راستای عوامل مؤثر بر سلامت روان این گروه جهت برنامه ریزی مناسب با هدف ارتقای سلامت این گروه ارزشمند در جامعه خواهیم بود.


 
واژه‌های کلیدی: سلامت روان، دانشجویان اتاق عمل، دانشجویان هوشبری، پرسشنامه سلامت عمومی
متن کامل [PDF 370 kb]   (2126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/8 | پذیرش: 1396/4/24 | انتشار: 1396/5/16 | انتشار الکترونیک: 1396/5/16



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها