دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، a.yaghoobzadeh@yahoo.com
چکیده: (6434 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی یکی از موضوعهای اساسی در حیطه روانشناسی است که بر جنبههای مختلف زندگی از قبیل پیشرفت تحصیلی نقش بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیشبینی کننده آن در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- همبستگی (دی تا اسفند ماه 1394)، 402 نفر از دانشجویان از 5 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش نمونهگیری سهمیهای در مطالعه شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری-گریوز و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی والرند جمعآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و تحلیلی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون چندگانه در نرم افزار آماری 22SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان وجود دارد (0/01> P، 0/464= r). علاوه بر این، زنان دانشجو انگیزش موفقیت بالاتری نسبت به مردان را گزارش کردند. نتایج حاصل از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که هوش هیجانی به طور مثبت و معنیداری انگیرش تحصیلی را پیشبینی میکند (0/01> P، 0/464= β). هیچ کدام از متغییرهای زمینه-ای مورد بررسی نتوانستند هوش هیجانی را پیشبینی کنند.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی ارتباط وجود دارد. از این رو برنامهریزی صحیح و ارائه خدمات آموزشی مناسب به منظور افزایش هوش هیجانی و در نتیجه تقویت انگیزش موفقیت لازم به نظر میرسد.
Soleimani M A, Pahlevan Sharif S, Poormoosa Y, Yaghoobzadeh A. The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Motivation and Determination of Their Predictive Factors Among a Sample of Medical Students. IJPN 2017; 4 (4) :16-25 URL: http://ijpn.ir/article-1-883-fa.html
سلیمانی محمدعلی، پهلوان شریف سعید، پورموسی یاسمن، یعقوب زاده آمنه. بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیش بینی کننده آنها در نمونهای از دانشجویان علوم پزشکی. روان پرستاری. 1395; 4 (4) :16-25