[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بازی‌های رایانه‌ای و اثرات آن بر سلامت روانی دانش آموزان
سید محمد شبیری ، فاطره عرب نوذری ، الهام کوهی ، حسین میبودی* ، نرگس لیلاپور ، سحر رشیدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران ، links.state@gmail.com
چکیده:   (12250 مشاهده)

مقدمه: امروزه بازی‌های کامپیوتری جزء جدایی‌ناپذیری زندگی کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان تبدیل‌شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر سلامت روان دانش‌آموزان دوره دبستان تحصیلی (پایه سوم) مدارس نوزده‌گانه شهر تهران انجام شد.

روش کار: این پژوهش پس رویدادی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل، تمامی دانش آموزان پایه سوم دبستان مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 93- 1392 بود. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران (897) با روش نمونه‌گیری، خوشه‌ای انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه سلامت عمومی SCL-25 و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 79/0 تعیین اعتبار گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آماره توصیفی (جداول شاخص‌های گرایش به مرکز، پراکندگی و جداول توزیع فراوانی) و آماره استنباطی (آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه) و نیز نرم‌افزار SPSS انجام شد.

یافته‌ها: سطح معنی‌داری به‌دست‌آمده برای رابطه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بر ابعاد مختلف سلامت برای پرخاشگری (0/001)، افسردگی (0/002)، اضطراب (0/003)، حساسیت بین فردی (0/003)، کمتر از (0/005) بود. در نتیجه فرضیه صفر برای تمام فرضیه‌های پژوهش رد و فرضیه‌های پژوهشی مبنی بر وجود رابطه میان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بر ابعاد مختلف سلامت تائید گردید.

نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان‌داد دانش‌آموزانی که به بازی‌های رایانه‌ای نمی‌پرداختند از نظر سطح سلامت روانی در همه ابعاد (پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، حساسیت بین فردی، علائم جسمانی) در شرایط بسیار بهتری نسبت به دانش‌آموزانی که کم یا زیاد به بازی می‌پردازند قرار داشتند. با توجه به گسترش و  محبوبیت این بازی‌ها در میان دانش‌آموزان باید نظارت بیشتری بر محتوای بازی‌هایی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد انجام شود که در این زمینه نیاز به بهره‌گیری از تجارب کارشناسان علوم تربیتی و روانشناسی است. همچنین برنامه‌ریزی به جهت استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش‌آموزان می‌تواند از گسترش بی‌رویه این بازی‌ها جلوگیری نماید.

واژه‌های کلیدی: بازی‌های رایانه‌ای، بهداشت روان، دانش‌آموزان، فناوری، سلامت
متن کامل [PDF 557 kb]   (3249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/10 | پذیرش: 1395/11/10 | انتشار: 1395/11/10 | انتشار الکترونیک: 1395/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shobeiri S M, Nozari F, Koohi E, Meiboudi H, Leilapour N, Rashidi S. Impact of Computer Games on Mental Health of Students. IJPN 2017; 4 (4) :1-7
URL: http://ijpn.ir/article-1-885-fa.html

شبیری سید محمد، عرب نوذری فاطره، کوهی الهام، میبودی حسین، لیلاپور نرگس، رشیدی سحر. بازی‌های رایانه‌ای و اثرات آن بر سلامت روانی دانش آموزان. روان پرستاری. 1395; 4 (4) :1-7

URL: http://ijpn.ir/article-1-885-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645