[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 26-19 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر احساس شایستگی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی
نازی عبدالله پور ، نعیمه سیدفاطمی* ، میترا حکیم شوشتری ، عباس مهران
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، nseyedfatemi@gmail.com
چکیده:   (6426 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان می‌باشد. مشکلات روانشناختی از جمله کمبود احساس شایستگی در میان مادرانی که کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی دارند شایع است. در این پژوهش، اثر آموزش بر احساس شایستگی این مادران مورد مطالعه قرار گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در شهر تهران در سال 1394 انجام شد. 100 نفر ازمادران کودکان مبتلا به بیش فعالی با دامنه سنی 11-7 سال در این مطالعه شرکت داده شدند. به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات، انتخاب مراکز پژوهش به صورت قرعه کشی تعیین گروه کنترل و مداخله در هر مرکز صورت گرفت، بدین معنی که مرکز اول (انستیتو روانپزشکی تهران) در قرعه کشی به عنوان گروه آزمون و مرکز آموزشی درمانی علی اصغر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. از هر یک از مراکز 25 نفردر گروه آزمون و کنترل انتخاب شد. در مرحله بعد گروه کنترل از انستیتو روانپزشکی تهران و گروه آزمون از مرکز علی ااصغر انتخاب شدند (در هر گروه 25 نفر). نمونه گیری به صورت دردسترس انجام شد. در نهایت با توجه به ریزش نمونه‌ها در هر دو مرکز تعداد کل نمونه‌ها به 87 نفر رسید. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه (PSOC) قبل از مطالعه و بلافاصله بعد از اتمام آموزش (2 ماه بعد از پیش آزمون) انجام گرفت. در گروه آزمون آموزش مادران در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای (هر هفته یک جلسه) در گروه‌های 12- 5 نفری برگزار شد. برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. پس از پایان آموزش پس آزمون انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار 22 SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مادران هر دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک همگنی باشند. میانگین نمره احساس شایستگی در گروه کنترل و آزمون قبل از مداخله (به ترتیب 1/7 ± 860/86 و 3/8 ± 220/69) و بعد از مداخله (به ترتیب 2/9 ± 02/68 و 9/9 ± 37/70) اختلاف آماری معنی داری نداشت.
نتیجه گیری: به نظر می‌رسد مقوله احساس شایستگی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد و آموزش کوتاه مدت نمی‌تواند این احساس درونی را به سرعت تحت تأثیر قرار دهد. انجام مطالعات بیشتر در خصوص عوامل مرتبط با احساس شایستگی و همچنین تأثیر سایر رویکردهای آموزشی بر احساس شایستگی مادران ضرورت دارد.

 
واژه‌های کلیدی: اختلال بیش فعالی و کم توجهی، احساس شایستگی، آموزش، مادران
متن کامل [PDF 501 kb]   (3446 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/22 | پذیرش: 1396/7/18 | انتشار: 1396/7/18 | انتشار الکترونیک: 1396/7/18
فهرست منابع
1. Biederman, J., Petty, C. R., Monuteaux, M. C., Fried, R., Byrne, D., Mirto, T., Spencer, T., Wilens, T. E. and Faraone, S. V. (2010) Adult psychiatric outcomes of girls with attention deficit hyperactivity disorder: 11-year follow-up in a longitudinal case-control study. American journal of psychiatry, 167(4), pp. 409-417. [DOI:10.1176/appi.ajp.2009.09050736] [PMID]
2. NIMH https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml, Available.
3. Gevensleben, H., Holl, B., Albrecht, B., Vogel, C., Schlamp, D., Kratz, O., Studer, P., Rothenberger, A., Moll, G. H. and Heinrich, H. (2009) Is neurofeedback an efficacious treatment for ADHD? A randomised controlled clinical trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(7), pp. 780-789. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2008.02033.x] [PMID]
4. Hoang, T. N. P. (2015) Parenting stress in families of children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder: how demographics and social support influence parenting stress: a study from Vietnam: a thesis presented in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Arts in Psychology at Massey University, Albany, New Zealand. Unpublished, Massey University.
5. Benson, P. R. (2010) Coping, distress, and well-being in mothers of children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 4(2), pp. 217-228. [DOI:10.1016/j.rasd.2009.09.008]
6. Theule, J., Wiener, J., Rogers, M. A. and Marton, I. (2011) Predicting parenting stress in families of children with ADHD: Parent and contextual factors. Journal of Child and Family Studies, 20(5), pp. 640-647. [DOI:10.1007/s10826-010-9439-7]
7. Slagt, M., Deković, M., de Haan, A. D., van den Akker, A. L. and Prinzie, P. (2012) Longitudinal associations between mothers\' and fathers\' sense of competence and children\'s externalizing problems: The mediating role of parenting. Developmental psychology, 48(6), pp. 1554. [DOI:10.1037/a0027719]
8. Peters, K. and Jackson, D. (2009) Mothers\' experiences of parenting a child with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of advanced nursing, 65(1), pp. 62-71. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04853.x] [PMID]
9. Gohari, Z., Dehghani, F., Rajabi, G. and Mahmoudi-Gharaei, J. (2012) Parenting self efficacy in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder vs. normal children. Iranian journal of psychiatry, 7(2), pp. 57.
10. Murray, C. and Johnston, C. (2006) Parenting in mothers with and without attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of abnormal psychology, 115(1), pp. 52. [DOI:10.1037/0021-843X.115.1.52]
11. Suwansujarid, T., Vatanasomboon, P., Gaylord, N. and Lapvongwatana, P. (2013) Validation of the parenting sense of competence scale in fathers: Thai version. Southeast Asian Journal of Tropical Medicine and Public Health, 44(5), pp. 916.
12. De Haan, A. D., Prinzie, P. and Deković, M. (2009) Mothers\' and fathers\' personality and parenting: The mediating role of sense of competence. Developmental psychology, 45(6), pp. 1695.
13. Deković, M., Asscher, J. J., Hermanns, J., Reitz, E., Prinzie, P. and Van Den Akker, A. L. (2010) Tracing changes in families who participated in the home-start parenting program: Parental sense of competence as mechanism of change. Prevention Science, 11(3), pp. 263-274. [DOI:10.1007/s11121-009-0166-5] [PMID] [PMCID]
14. abdolkarimi M, Mousavi V, Koosha M, Khosrojavid M.(1389).the impact of behavioral management on depression and anxiety of mothers of children with hyperactivity. Shahed Journal,19 (6)(Persian)
15. Jin, W.-L., Li, G.-z., Du, Y.-S., Coghill, D., Au, S. and Zhong, X.-Y. (2016) ADHD symptoms in children aged 5 to 15 years in Zhabei District, Shanghai. The European Journal of Psychiatry, 30(3), pp. 173-182.
16. Moharery M, Sharivar Z, Tehranidoost M.(1388). the effect of teaching effective childrearing on behavioral problem among hyperactive children.Principals of Mental Health,11(1):31-40.(Persian)
17. Nejati A, Mousavi R, Roshanchelsi R, Mahmoodigharaie J.(1395). the effect of group intervention based on paren-child relationship on child rearing.Clinical Psychology, 8(1):37-49 (Persian)
18. Van der Oord, S.,Bögels, S. M. and Peijnenburg, D. (2012) The effectiveness of mindfulness training for children with ADHD and mindful parenting for their parents. Journal of Child and Family Studies, 21(1), pp. 139-147. [DOI:10.1007/s10826-011-9457-0] [PMID] [PMCID]
19. Sarabi M, Hasanabadi H, Mashhadi A< Asghari nakah SM.(1391). the effect of educational program on parental stress of mothers of Autistic Children. Family research quarterly,8(31):261-272 (Persian)
20. Löfgren, H. O., Petersen, S., Nilsson, K., Ghazinour, M. and Hägglöf, B. (2017) Effects of Parent Training Programmes on Parents\' Sense of Competence in a General Population Sample. Global Journal of Health Science, 9(7), pp. 24. [DOI:10.5539/gjhs.v9n7p24]
21. Tehranidoost M, Shahrivar Z, Mahmoodigharaie J, Alagheband J.(1387). the effect of effective teaching in reducing behavioral problem of children.Iran Clinical Psychology and Psychaitry , 14: 371-379
22. Danforth, J. S., Harvey, E., Ulaszek, W. R. and McKee, T. E. (2006) The outcome of group parent training for families of children with attention-deficit hyperactivity disorder and defiant/aggressive behavior. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37(3), pp. 188-205 [DOI:10.1016/j.jbtep.2005.05.009] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahpour N, Seyedfatemi N, HakimShooshtari M, Mehran A. The Effect of Education on Sense of Competence of Mothers of Children with Hyperactivity Disorder. IJPN 2017; 5 (4) :19-26
URL: http://ijpn.ir/article-1-901-fa.html

عبدالله پور نازی، سیدفاطمی نعیمه، حکیم شوشتری میترا، مهران عباس. تأثیر آموزش بر احساس شایستگی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی. روان پرستاری. 1396; 5 (4) :19-26

URL: http://ijpn.ir/article-1-901-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645