@ARTICLE{Moradi, author = {Moradi, Fateme and Askarizadeh, Ghasem and Bagheri, Masoud and }, title = {The Role of the Affective - Emotional Composite Temperament Model and Intolerance of Uncertainty in Prediction of Health Anxiety Symptoms in Medical Sciences Students}, volume = {9}, number = {3}, abstract ={مقدمه: اضطراب سلامت با نگرانی­های مداوم و شدید درباره سلامتی مشخص می­شود و با توجه به شیوع آن از دغدغه­های مهم متخصصان بالینی محسوب می­شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه مدل ترکیبی سرشت عاطفی- هیجانی و عدم تحمل بلاتکلیفی با نشانه­های اضطراب سلامت در دانشجویان علوم پزشکی صورت گرفت. روش­ کار: پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی از نوع پیش­بین بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود که از میان آن­ها تعداد 211 دانشجو به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش ­شامل پرسشنامه اضطراب سلامت، مقیاس مدل ترکیبی سرشت عاطفی- هیجانی و مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی بود. داده­های به دست آمده با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که از میان مؤلفه­های مدل ترکیبی سرشت عاطفی- هیجانی، سرشت­های عاطفی افسردگی، ادواری خویی، وسواسی و تحریک پذیری، سرشت­های هیجانی خشم، حساسیت و ترس و همچنین مؤلفه عدم تحمل بلاتکلیفی رابطه مثبت و معناداری با اضطراب سلامت دارند. در حالی­که سرشت عاطفی سرخوشی با اضطراب سلامت رابطه منفی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سرشت­های عاطفی افسردگی و وسواسی و سرشت هیجانی خشم، حساسیت و ترس و همچنین عدم تحمل بلاتکلیفی می­توانند به طور مثبت و معنی داری اضطراب سلامت را در دانشجویان علوم پزشکی پیش­بینی کنند. نتیجه­ گیری: براساس یافته­ها، استفاده از درمان­های مبتنی بر تعدیل سرشت عاطفی- هیجانی و کاهش عدم تحمل بلاتکلیفی در جهت پیشگیری یا کنترل نشانه­های اضطراب سلامت پیشنهاد می­گردد. }, URL = {http://ijpn.ir/article-1-1667-fa.html}, eprint = {http://ijpn.ir/article-1-1667-fa.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, doi = {}, year = {2021} }