@ARTICLE{Bahramkhani, author = {KeshavarzTork, Zahra and Alizadeh Asli, Afsaneh and Bahramkhani, Mahmoud and }, title = {The Relation between Maternal Reflective Function and Feeding Strategies in Preschool Children of Qazvin}, volume = {10}, number = {1}, abstract ={مقدمه: رفتارهای غذایی کودکان موضوع بسیار مهمی است که بسیاری از والدین را درگیر می­کند. نقش فهم مادر از احساسات کودک و شیوه­های غذا دادن او از موضوعات مهم تعامل مادر-کودک است. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه عملکرد انعکاسی با سبک­های غذا دادن مادران کودکان پیش­دبستانی شهر قزوین انجام شد. روش­: پژوهش حاضر از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش را مادران دارای کودک 0 تا 5 سال شهر قزوین تشکیل می­دهد. برای انجام پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه تعداد 163 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­های عملکرد انعکاسی مادر (PRFQ) و سبک­های غذا دادن مادر به کودک (ISS) بود. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: دو کانون اصلی شناسایی شد. کانون اول به شدت تحت تأثیر خرده مقیاس­های پیش­ذهنی سازی و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی مادر و خرده مقیاس­های فشار آوردن، پاداش دادن و الگوسازی از سبک غذا دادن قرار دارد. کانون دوم، تحت تأثیر اطمینان و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی و الگوسازی، پایش، کنترل، فشار آوردن و محدودسازی از سبک­های غذا دادن قرار دارد. نتیجه ­گیری: عملکرد انعکاسی مادر نقش به سزایی در تعیین شیوه­های غذا دادن او به کودک دارد. در صورتی که مادران عملکرد انعکاسی بهتری داشته باشند از روش­های کارآمدتر برای تعامل با کودک در ارتباط با تغذیه استفاده می­کند و انعطاف بیشتری در این روش­ها از خود نشان می­دهد.­ }, URL = {http://ijpn.ir/article-1-1985-fa.html}, eprint = {http://ijpn.ir/article-1-1985-fa.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, doi = {10.22034/IJPN.10.1.87}, year = {2022} }