TY - JOUR T1 - The Role of emotional dysregulation, academic procrastination and family flexibility in predict academic burnout female students the second period in high school TT - نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمال کاری تحصیلی و انعطاف‌پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه JF - ijpn JO - ijpn VL - 10 IS - 4 UR - http://ijpn.ir/article-1-2036-fa.html Y1 - 2022 SP - 33 EP - 40 KW - academic burnout KW - emotion regulation KW - procrastination KW - family flexibility N2 - مقدمه: از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطاف­پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتاً داده­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و به کمک آزمون­های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: می­توان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم می­توانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش­بینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایندمقدمه: از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطاف­پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتاً داده­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و به کمک آزمون­های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: می­توان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم می­توانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش­بینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایند M3 https://doi.org/10.22034/IJPN.10.4.33 ER -