Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
7
5
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش گروهی تعامل والد- کودک بر مشکلات رفتاری و رابطه مادر- کودک در کودکان کمتوان ذهنی
Effectiveness of Parent-Child Interaction Group Training on Behavioral Problems and Mother-Child Relationship in Mentally Retarded Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>مقدمه: </strong>کمتوانی ذهنی با مشکلات بسیاری از جمله دشواری رابطه با والدین و مشکلات رفتاری همراه است و یکی از روشهای آموزشی برای کاهش مشکلات رفتاری و ارتباطی، آموزش تعامل والد- کودک میباشد. در نتیجه، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش گروهی تعامل والد- کودک بر مشکلات رفتاری و رابطه مادر- کودک در کودکان کمتوان ذهنی بود.<br>
<strong>روش کار: </strong>مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 24 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 60 دقیقهای با روش آموزش گروهی تعامل والد- کودک آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای مشکلات رفتاری راتر (1967) و رابطه مادر- کودک پیانتا (1994) بودند. دادهها به کمک نرمافزار <span dir="LTR">SPSS-21</span> و با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند.<br>
<strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر مشکلات رفتاری و رابطه مادر- کودک تفاوت معنیداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش گروهی تعامل والد- کودک باعث کاهش مشکلات رفتاری (001/0<span dir="LTR">P<</span>، 794/61<span dir="LTR">F=</span>) و بهبود رابطه مادر- کودک (001/0<span dir="LTR">P<</span>، 337/58<span dir="LTR">F=</span>) در کودکان کمتوان ذهنی شد.<br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>بر اساس نتایج، استفاده از روش آموزش گروهی تعامل والد- کودک در کنار سایر روشهای آموزشی برای کاهش مشکلات رفتاری و بهبود رابطه مادر- کودک در کودکان کمتوان ذهنی توصیه میگردد.<br>
<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> Mentally retarded is accompanied with many problems including relationship difficulty with parents and behavioral problems, and one of the training methods for reducing behavioral and communication problems is parent-child interaction training. As a result, the aim of this study was determine the effectiveness of parent-child interaction group training on behavioral problems and mother-child relationship in mentally retarded children.<br>
<strong>Methods</strong>: Present study was a semi-experimental with a pre-test and post-test design with control group. The research population was mentally retarded female students who referred to counseling and psychological services centers in Ahvaz city in the academic years of 2018-19. From them 24 people were selected by available sampling method and randomly assigned into two equal groups (each group 12 people). The experimental group trained 10 sessions of 60-minute with the method of parent-child interaction group training and the control group was placed on the waiting list for training. The research instruments were the questionnaires of Rutter’s behavioral problems (1967) and Pianta’s mother-child relationship (1994). Data were analyzed by SPSS-21 software and with univariate analysis of covariance method.<br>
<strong>Results: </strong>The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of behavioral problems and mother-child relationship. In the other words, parent-child interaction group training led to reduced behavioral problems (F=61/794, P<0/001) and improved mother-child relationship (F=58/337, P<0/001) in mentally retarded children.<br>
<strong>Conclusions: </strong>Based on the results, it is recommended that to use parent-child interaction group training along with other training methods for reduce behavioral problems and improve mother-child relationship in mentally retarded children.<br>
درمان, تعامل والد- کودک, رابطه مادر- کودک, مشکلات رفتاری, کمتوان ذهنی
Parent-Child Interaction, Behavioral Problems, Mother-Child Relationship, Mentally Retarded
36
43
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-787-4&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Karimi
الهام
کریمی
elham844@gmail.com
2790031947532846009506
2790031947532846009506
No
Islamic Azad University
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
Zahra
DashtBozorgi
زهرا
دشتبزررگی
zahradb2000@yahoo.com
2790031947532846009507
2790031947532846009507
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران