Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
8
2
online
1
fulltext
fa
صلاحیت بالینی روانپرستار: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز
Clinical competence of psychiatric nurse: A concept analysis in Rodgers` evolutionary method
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مقدمه: "صلاحیت بالینی" مفهوم پیچیده­ ای است که جهت ارائه مراقبت ایمن برای حرفه پرستاری ضروری می­ باشد. اما باتوجه به اینکه نوع خدمات روان پرستاری با بافت و بستر مراقبت تغییر می­ کند، در مورد تعریف صلاحیت بالینی قطعیت وجود ندارد. ارائه تعریف واضح از صلاحیت بالینی موجب شناسایی اجزای ضروری و موارد کاربرد آن در پژوهش یا بالین شده و امکان ارائه بهترین استاندارد­های مراقبتی را فراهم می ­نماید. هدف مطالعه حاضر، تبیین مفهوم صلاحیت بالینی روان پرستار و شناسایی ویژگیها، پیشایندها و پیامدهای آن می­ باشد.<br>
روش کار: در مطالعه حاضر از روش تحلیل مفهوم بارویکرد تکاملی6مرحله­ای "راجرز استفاده ­گردید. پس از مرور اجمالی متون، کلید­واژ ه­ ها انتخاب و واژه­ های فارسی و انگلیسی روان پرستاری، صلاحیت ­بالینی، صلاحیت­، دانشجو، پرستاری بصورت مجزا یا ترکیبی در پایگاه­ های اطلاعاتی SID, PubMed ،Archives of psychiatric nursing و IJPN جستجو­ شدند. سپس، با توجه به شواهد، دوره زمانی بین سالهای1980 تا 2018 و بستر حرفه ­ای روانپزشکی­ برای جمع­آوری داده­ ها انتخاب­ شد، از 300 مقاله اصیل، و 2 کتاب اولیه با در نظر­گرفتن معیارهای ورود، 195مقاله حدف و 105 مقاله باقی­ماند. طبق رویکرد راجرز 20% از منابع، در پژوهش لحاظ­ گردید. لغات جایگزین، ویژگی، پیشایند، پیامد تعیین و مفهوم­ سازی انجام­شد.<br>
یافته­ ها: واژه­ های توانایی(85/42%)، کفایت(76/4%)، آمادگی(28/14%،) مهارت(90/61%)، شایستگی(76/4%)، بعنوان جایگزین صلاحیت بکار­ رفته­ اند. دو دسته ویژگی عمومی و اختصاصی شناسایی­ شدند. پیشایندها عبارتنداز: عوامل فردی، و محیطی و سازمانی. پیامد صلاحیت ­بالینی ارتقای کیفیت خدمات ­بهداشتی، کاهش هزینه­ اقتصادی، و توسعه حرفه­ پرستاری است.<br>
نتیجه­ گیری: صلاحیت ­بالینی روان پرستار مشتمل بر دو نوع عمومی و تخصصی، عبارتست از تلفیق مدبرانه و مستمر ارتباط درمانبخش با مهارت تکنیکی، دانش و استدلال بالینی، عواطف و ارزشها متناسب با زمینه انجام مداخلات روانپرستاری است که عوامل فردی، محیطی و سازمانی برآن اثر گذارند. تبیین صلاحیت­ بالینی منجر به تعیین معیارهای عملکردی جهت ارزیابی عینی ­تر، تشکیل چارچوبی برای آموزش مبتنی برشاخص و مبنای ارائه گواهی­ صلاحیت می­ شود. تحلیل مجدد مفهوم به روش هیبرید مورد نیاز است.<br>
<br>
<span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span>
Introduction: "Clinical competency" is a complicated concept which is important in nursing profession for safe caring. However; there is no certainty on clinical competence definition as the kind of psychiatric nursing services changes based on context. A clear definition of clinical competency leads to identify the essential components and in research or clinical practice and provides the best possible standards of care. The aim of present study was to analyze the clinical competency concept to identify its attributes, antecedents and consequences.<br>
Methods: Six step Rodgers’ concept analysis method was used. First, the key words were selected with reviewing articles. The key words of psychiatric nurse, clinical competency,competence, nursing, students , in databases of SID, PubMed, Archives of psychiatric nursing , IJPN were searched in Persian and English in single or combind. Regarding the evidences time period between 1980 to 2018 and the psychiatric context were selected for data collection. Among 300 original articles and 2 primary books, 195 articles were excluded with regard to inclusion criteria and 105 articles remained. According to Rodgers’ approach, 20% of the sources were included in the research. The Alternative words, attribute, antecedents and consequence were explained and conceptualized.<br>
Results: The terms ability(42.85%), adequacy(4.76%), preparation(14.28%),skill(61.90%) and competency(4.76%) were used as substitution for clinical competency. 2categories of general and specific traits were defined. Antecedents were individual, environmental and organizational factors. Consequences of Clinical competency of psychiatric nurses are enhancement of health services quality, decreased medical mistakes, increased safety, decreased costs and enhanced nursing profession.<br>
Conclusion: Psychiatric nursing clinical competency is careful and continuous incorporation of therapeutic communication with, professional skills, specialized knowledge and clinical reasoning, emotions and values appropriate to context for psychiatric nursing interventions that, individual, environmental, organization are influential factors. Definition of clinical competency leads to have practical indicators for objective evaluating, formation of a framework for training based on index, and the basis for providing the competency license. The re-analysis of the concept by hybrid method is needed.<br>
<br>
روانپرستاری, صلاحیتبالینی, پرستاری, تحلیلمفهوم
Psychiatric nurse, Clinical competence, Nursing, Concept analysis
86
103
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-392-6&slc_lang=fa&sid=1
Effat
Sheikhbahaeddinzadeh
عفت
شیخ بها ء ا لدین زا د ه
esheikhbahaee@gmail.com
0940734613
27900319475328460010949
No
دانشجوی دکترای پرستاری،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ومامایی،علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران
tahereh
ashktorab
طاهره
اشک تراب
taherehashk@gmail.com
2297391722
27900319475328460010950
Yes
استاد گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری ومامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران
akram sadat
sadat-hosseini
اکرم السادات
سادات حسینی
ashoseini@tums.ac.ir
27900319475328460010951
27900319475328460010951
No
دانشیار گروه کودکان،دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران،ایران