Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1393
2
1
gregorian
2014
5
1
2
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه طرح واره های شناختی ناسازگار، باورهای غیر منطقی و مهارتهای ارتباطی در نوجوانان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی
The compare maladaptive cognitive schemas and irrational beliefs and communicational skills between orphan adolescences and non-orphan adolescences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مقدمه:خانواده عنصر کلیدی رشد و پرورش فرزندان است. فرزندانی که در محیط پویای خانواده پرورش می یابند، در آینده افرادی مقاوم، تاب آور در برابر مشکلات زندگی هستند. کودکان پرورشگاهی که اقبال و بخت تجربه کردن محیط خانواده را ندارند از محیط گرم و رشد یافته خانواده محروم اند. در این پژوهش مولفههای طرحوارههای شناختی ناسازگار، باورهای غیر منطقی و مهارتهای ارتباطی در دو گروه نوجوان پرورشگاهی و نوجوان عادی مقایسه شده است.
روش: در این مطالعه از روش پژوهشی علی- مقایسهای استفاده شد. 116 نوجوان دختر (56 نفر نوجوان پرورشگاهی و 60 نفر نوجوان عادی) بین سنین 12 تا 18 سال به روش نمونه گیری در دسترس برای نوجوانان عادی و روش نمونه گیری هدفمند برای نوجوانان پرورشگاهی انتخاب شدند و پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه Young فرم کوتاه، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز و آزمون مهارتهای ارتباطی Quondam نسخه تجدید نظر شده را تکمیل کردند. سپس دادههای با روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ، آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تی مستقل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه در نمره کلی طرحوارههای ناسازگار اولیه و خرده مقیاسهای محرومیت هیجانی، رهاشدگی/ بی ثباتی، بی اعتمادی/ بدرفتاری، انزوای اجتماعی/ بیگانگی، نقص/ شرم، شکست، وابستگی/ بی کفایتی، آسیب پذیری نسبت به خود و اطاعت در سطح( 01/0p<) تفاوت معناداری وجود داشت. در نمره کلی باورهای غیر منطقی و مهارتهای ارتباطی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. تنها در خرده مقیاس قاطعیت در مولفه مهارتهای ارتباطی تفاوت معنادار بود.
نتیجه گیری: براساس نتایج به دست آمده فراهم کردن شرایطی مناسب در دوره کودکی جهت ارضای نیازهای اساسی کودکان از جمله دلبستگی ایمن به خصوص برای کودکان پرورشگاهی که از محیط امن و با ثبات خانواده محرومند، برای رشد بهتر و موفقیت و پیشگیری از مشکلات روان شناختی در کودکان پرورشگاهی ضروری است.
Introduction: family environment is very vital and important to development of family
members. Children who are rising up in Dynamic family environment are resilience to facing
life problems. Some children and adolescents like orphans do not have enough chance to
experience the warmth and emotional atmosphere of family. The present study aimed to
compare early maladaptive schemas, irrational beliefs and communicational skills between
orphan and non-orphan adolescences.
Methods: The research method was a causal- comparative approach. The sample of
research consisted of 116 female adolescences (56 of them were orphan and 60 others were
non-orphan adolescences), the participants mean age was between 12-18 years old. The nonorphan
adolescents were selected by available sampling and the other orphan group was
elected by targeting sampling.
The data gathering was carried out according to three questionnaires including Young
schema questionnaire short form, factor Irrational beliefs Test-Ahwaz (4IBT-A) and
communication skills Test-Revised. The research data were analyzed by descriptive statistical
methods including Mean and Standard Deviation. Also, inferential statistical methods like
one -way analysis of variance (ANOVA), Multiple-way analysis of variance (MANOVA)
and t-test student for independent groups. Then all data were entered to computer using SPSS
package version 16.
Results: The findings indicated that there was a significant difference between total early
maladaptive schemas scores and the sub-scales including emotional deprivation,
abandonment/instability, distrust/misbehave, social isolation/alienation defectiveness/ shame,
failure, depended/incompetence, harm to self and obedience among orphan and non- orphan
adolescences(p<0.01). While, there was no significant difference between two research
groups in irrational beliefs and communicational skills except the assertiveness score. This
difference was one of the sub-scales in relationship skills. The non-orphan adolescents had
acquired better score than orphan adolescents in assertiveness skill.
Conclusion: the results indicated that create proper conditions in childhood period for
satisfying the basics needs of children like secure attachment especially for orphans child is
very vital and important. Orphans are deprived from secure and stable family atmosphere. So,
for better bringing up and preventing those from psychological problems creating the secure
and healthy attachment in childhood period is necessary.
طرحواره های ناسازگار ، باورها، مهارتهای ارتباطی ، کودک یتیم
Early schemas, beliefs, communicational skills, orphaned child
1
12
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-222-5&slc_lang=fa&sid=1
اناهیتا
خدابخشی کولایی
anna_khodabakhshi@yahoo.com
2790031947532846001455
2790031947532846001455
Yes
نیلوفر
باصری صالحی
2790031947532846001456
2790031947532846001456
No
رسول
روشن
2790031947532846001457
2790031947532846001457
No
محمدرضا
فلسفی نژاد
2790031947532846001458
2790031947532846001458
No