Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
4
4
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیش بینی کننده آنها در نمونهای از دانشجویان علوم پزشکی
The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Motivation and Determination of Their Predictive Factors Among a Sample of Medical Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> هوش هیجانی یکی از موضوعهای اساسی در حیطه روانشناسی است که بر جنبههای مختلف زندگی از قبیل پیشرفت تحصیلی نقش بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیشبینی کننده آن در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار</strong><strong>:</strong> در این مطالعه توصیفی- همبستگی (دی تا اسفند ماه 1394)، 402 نفر از دانشجویان از 5 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش نمونهگیری سهمیهای در مطالعه شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری-گریوز و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی والرند جمعآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و تحلیلی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون چندگانه در نرم افزار آماری 22<span dir="LTR">SPSS </span> استفاده شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان وجود دارد (0/01> <span dir="LTR">P</span>، 0/464= <span dir="LTR">r</span>). علاوه بر این، زنان دانشجو انگیزش موفقیت بالاتری نسبت به مردان را گزارش کردند. نتایج حاصل از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که هوش هیجانی به طور مثبت و معنیداری انگیرش تحصیلی را پیشبینی میکند (0/01> <span dir="LTR">P</span>، 0/464= <span dir="LTR">β</span>). هیچ کدام از متغییرهای زمینه-ای مورد بررسی نتوانستند هوش هیجانی را پیشبینی کنند.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی ارتباط وجود دارد. از این رو برنامهریزی صحیح و ارائه خدمات آموزشی مناسب به منظور افزایش هوش هیجانی و در نتیجه تقویت انگیزش موفقیت لازم به نظر میرسد.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Emotional intelligence is one of the main issues in the psychological area which plays an important role in various aspects of life such as achievement motivation. This study aimed to examine the relationship between emotional intelligence and academic motivation and also to study the determinant factors of these main variables in medical sciences students.</p>
<p><strong>Methods:</strong> In this descriptive correlational study (January to March 2016), 402 students were recruited from five schools of Qazvin University of Medical Sciences by quota sampling method. Data were collected using demographic questionnaire, Bradberry & Greaves Emotional Intelligence and Vallerand Academic Motivation Scale. In order for data analysis, descriptive and inferential statistics like Pearson’s correlation and multiple regression analysis were performed using SPSS version 22.</p>
<p><strong>Results:</strong> The results showed that there was a significant positive relationship between emotional intelligence and academic motivation among students (r =0.464, P < 0.01). Moreover, female students reported higher academic motivation than males. The results of multiple regression model indicated that emotional intelligence significantly and positively predicted academic motivation (β = 0.646, P < 0.001). None of the variables could predict the emotional intelligence.</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> Results of the present study show that there was a relationship between emotional intelligence and academic motivation. Therefore, proper planning and providing appropriate educational services are recommended to enhance emotional intelligence and strengthen motivation for academic achievement.</p>
<p></p>
هوش هیجانی, انگیزش تحصیلی, دانشجو
Emotional Intelligence, Academic Motivation, Student
16
25
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-108&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Ali
Soleimani
محمدعلی
سلیمانی
2790031947532846007459
2790031947532846007459
No
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Saeid
Pahlevan Sharif
سعید
پهلوان شریف
2790031947532846007460
2790031947532846007460
No
Taylor's University, Subang Jaya, Selangor, Malaysia
دانشگاه تیلرز مالزی، سوبانگ جایا، مالزی
Yasaman
Poormoosa
یاسمن
پورموسی
2790031947532846007461
2790031947532846007461
No
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Ameneh
Yaghoobzadeh
آمنه
یعقوب زاده
a.yaghoobzadeh@yahoo.com
2790031947532846007462
2790031947532846007462
Yes
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران