:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 40-33 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمال کاری تحصیلی و انعطاف‌پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه
مریم پودینه ابراهیمی ، پیمان حاتمیان* ، محمد رهدار
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، hatamian152@gmail.com
چکیده:   (1749 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطاف­پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد  191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتاً داده­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 23 و به کمک آزمون­های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون  تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: می­توان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم می­توانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش­بینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایندمقدمه: از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطاف­پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد  191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتاً داده­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 23 و به کمک آزمون­های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون  تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: می­توان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم می­توانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش­بینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایند
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، تنظیم هیجان، اهمال کاری، انعطاف خانواده
متن کامل [PDF 281 kb]   (665 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/3/11 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/8/10 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها