[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 40-33 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمال کاری تحصیلی و انعطاف‌پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه
مریم پودینه ابراهیمی ، پیمان حاتمیان* ، محمد رهدار
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، hatamian152@gmail.com
چکیده:   (1712 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطاف­پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد  191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتاً داده­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 23 و به کمک آزمون­های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون  تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: می­توان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم می­توانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش­بینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایندمقدمه: از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطاف­پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد  191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتاً داده­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 23 و به کمک آزمون­های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون  تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: می­توان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم می­توانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش­بینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایند
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، تنظیم هیجان، اهمال کاری، انعطاف خانواده
متن کامل [PDF 281 kb]   (652 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/3/11 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/8/10 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Podineh ebrahimi M, Hatamian P, Rahdar M. The Role of emotional dysregulation, academic procrastination and family flexibility in predict academic burnout female students the second period in high school. IJPN 2022; 10 (4) :33-40
URL: http://ijpn.ir/article-1-2036-fa.html

پودینه ابراهیمی مریم، حاتمیان پیمان، رهدار محمد. نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمال کاری تحصیلی و انعطاف‌پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه. روان پرستاری. 1401; 10 (4) :33-40

URL: http://ijpn.ir/article-1-2036-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645