:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 35-27 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته آموزشی رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه از کووید-19 بر انگیزش محافظت از خود
معصومه یونسی‌مله ، مالک میرهاشمی* ، بهمن کرد ، نسرین باقری
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن ، mirhashemi@riau.ac.ir
چکیده:   (1059 مشاهده)
مقدمه: پاندمی کووید-19 و اثرات ناشی از آن بر سلامت و زندگی اجتماعی، آموزش مناسب برای انجام رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه را ضروری ساخته است. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه بر انگیزش محافظت از خود دانشجویان در  دوران شیوع کووید-19 بود.
روش‌ کار: روش مطالعه حاضر نیمه‌‌آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد- واحد ساری در سال 1401 بود. نمونه بر اساس فراخوان مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره دانشگاه انتخاب شد. نمونه اولیه 70 نفر بود. بر اساس ملاک ورود افرادی که یک نمره انحراف معیار از میانگین در پرسشنامه انگیرش محافظت (خزائی‌پول و همکاران،1400) به‌دست آورده بودند، ۲۴ نفر به‌صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در دو گروه ۱۲ نفره (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. پرسشنامه انگیزش محافظت توسط شرکت‌کنندگان هردو گروه در قبل و بعد از بسته آموزشی تکمیل شد.  گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد.
یافته‌ها: تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد؛ بسته آموزشی رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه می‏تواند انگیزه محافظت از خود را در بین دانشجویان افزایش ‌دهد (05/0P<). همچنین مقایسه میانگین‌ها نشان داد؛ میانگین متغیر انگیزه محافظت از خود در پس‌آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به‌دست آمده به‌نظر می‌رسد؛ در شرایط شیوع ناگهانی بیماری‌ها آموزش رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه مبتنی بر نظریه انگیزه محافظت می‌تواند برای پیشگیری از کووید-19کارا و راهگشا باشد.
 
واژه‌های کلیدی: انگیزش محافظت از خود، آموزش رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه، کووید-19.
متن کامل [PDF 267 kb]   (370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/7/14 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار: 1401/11/10 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها