دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن ، mirhashemi@riau.ac.ir
چکیده: (1948 مشاهده)
مقدمه:پاندمیکووید-19و اثرات ناشی از آن بر سلامت و زندگی اجتماعی، آموزش مناسب برای انجام رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه را ضروری ساخته است.هدف این مطالعه تعییناثربخشی آموزشرفتارهایمحافظتی و پیشگیرانهبر انگیزش محافظت از خود دانشجویان در دوران شیوع کووید-19 بود. روش کار: روش مطالعه حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد- واحد ساری در سال 1401 بود. نمونه بر اساس فراخوانمرکز خدمات روانشناختی و مشاوره دانشگاه انتخاب شد. نمونه اولیه 70 نفر بود. بر اساس ملاک ورود افرادی که یک نمره انحراف معیار از میانگین در پرسشنامه انگیرش محافظت (خزائیپول و همکاران،1400) بهدست آورده بودند، ۲۴ نفر بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی در دو گروه ۱۲ نفره (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. پرسشنامه انگیزش محافظت توسط شرکتکنندگان هردو گروه در قبل و بعد از بسته آموزشی تکمیل شد. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یافتهها:تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد؛ بسته آموزشی رفتارهایمحافظتی و پیشگیرانهمیتواند انگیزه محافظت از خود را در بین دانشجویان افزایش دهد (05/0P<). همچنین مقایسه میانگینها نشان داد؛ میانگین متغیر انگیزه محافظت از خود در پسآزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده بهنظر میرسد؛ در شرایط شیوع ناگهانی بیماریها آموزش رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه مبتنی بر نظریه انگیزه محافظت میتواند برای پیشگیری از کووید-19کارا و راهگشا باشد.
Younesi Maleh M, mirhashemi M, Kord B, Bagheri N. Effect of Protection and Preventive Behavioral Training Package from Covid-19 on Self-Protection Motivation. IJPN 2022; 10 (5) :27-35 URL: http://ijpn.ir/article-1-2095-fa.html
یونسیمله معصومه، میرهاشمی مالک، کرد بهمن، باقری نسرین. اثربخشی بسته آموزشی رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه از کووید-19 بر انگیزش محافظت از خود. روان پرستاری. 1401; 10 (5) :27-35