:: دوره 4، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 37-29 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان
مریم شهابی نژاد ، تابنده صادقی* ، زینت سالم
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، t.b_sadeghi@yahoo.com
چکیده:   (8399 مشاهده)

مقدمه: تشخیص اختلالات روانی در دانشجویان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است زیرا این اختلالات می­ توانند مانع از پیشرفت و موفقیت تحصیلی آنان در آینده شوند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی در دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1393 انجام شد.

روش­ ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 400 دانشجو که دارای معیارهای ورود جهت مطالعه بودند به روش تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد شده SCL – 90-R بود و داده­ها به صورت خودگزارشی جمع ­آوری گردید. داده­ ها پس از جمع­ آوری توسط نرم ­افزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری تی مستقل و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.  

یافته­ ها: بر اساس نتایج، 36 درصد دانشجویان از نظر علایم کلی اختلالات روانی سالم و 64 درصد مشکوک به اختلالات روانی (50/9 درصد خفیف، 10/9 درصد متوسط و 2/2 درصد شدید) بودند. بیشترین اختلال مربوط به اختلال حساسیت میان فردی و کمترین مربوط به اختلال اضطراب ترس مرضی بود. تفاوت میانگین نمرات ابعاد نه­گانه وضعیت روانی بین دانشجویان دختر و پسر معنی دار (تی مستقل،0/05 < p) و میانگین نمرات دانشجویان دختر در کلیه ابعاد باستثنای حساسیت میان فردی از میانگین نمرات دانشجویان پسر بالاتر بود.

نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه نشان داد اختلالات روانی به خصوص اختلال حساسیت میان فردی در بین دانشجویان از شیوع بالایی برخوردار است، بنابراین توجه مسئولین امر به این موضوع  و انجام اقداماتی مانند برنامه های تفریحی، فرهنگی، معنوی و ... پیشنهاد می­ شود.

واژه‌های کلیدی: سلامت روانی، دانشجویان، پرستاری، مامایی، پیراپزشکی، SCL-90
متن کامل [PDF 246 kb]   (3777 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/13 | پذیرش: 1395/5/13 | انتشار: 1395/5/13 | انتشار الکترونیک: 1395/5/13



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها