دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، t.b_sadeghi@yahoo.com
چکیده: (8788 مشاهده)
مقدمه: تشخیص اختلالات روانی در دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا این اختلالات می توانند مانع از پیشرفت و موفقیت تحصیلی آنان در آینده شوند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی در دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1393 انجام شد.
روش ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 400 دانشجو که دارای معیارهای ورود جهت مطالعه بودند به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد شده SCL – 90-R بود و دادهها به صورت خودگزارشی جمع آوری گردید. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری تی مستقل و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بر اساس نتایج، 36 درصد دانشجویان از نظر علایم کلی اختلالات روانی سالم و 64 درصد مشکوک به اختلالات روانی (50/9 درصد خفیف، 10/9 درصد متوسط و 2/2 درصد شدید) بودند. بیشترین اختلال مربوط به اختلال حساسیت میان فردی و کمترین مربوط به اختلال اضطراب ترس مرضی بود. تفاوت میانگین نمرات ابعاد نهگانه وضعیت روانی بین دانشجویان دختر و پسر معنی دار (تی مستقل،0/05 <p) و میانگین نمرات دانشجویان دختر در کلیه ابعاد باستثنای حساسیت میان فردی از میانگین نمرات دانشجویان پسر بالاتر بود.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد اختلالات روانی به خصوص اختلال حساسیت میان فردی در بین دانشجویان از شیوع بالایی برخوردار است، بنابراین توجه مسئولین امر به این موضوع و انجام اقداماتی مانند برنامه های تفریحی، فرهنگی، معنوی و ... پیشنهاد می شود.