:: دوره 4، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 25-16 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیش بینی کننده آنها در نمونه‌ای از دانشجویان علوم پزشکی
محمدعلی سلیمانی ، سعید پهلوان شریف ، یاسمن پورموسی ، آمنه یعقوب زاده*
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، a.yaghoobzadeh@yahoo.com
چکیده:   (6442 مشاهده)

مقدمه: هوش هیجانی یکی از موضوع‌های اساسی در حیطه روانشناسی است که بر جنبه‌های مختلف زندگی از قبیل پیشرفت تحصیلی نقش بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیش‌بینی کننده آن در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.

روش کار: در این مطالعه توصیفی- همبستگی (دی تا اسفند ماه 1394)، 402 نفر از دانشجویان از 5 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای در مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری-گریوز و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی والرند جمع‌آوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و تحلیلی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون چندگانه در نرم افزار آماری 22SPSS  استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنی‌داری بین هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان وجود دارد (0/01> P، 0/464= r). علاوه بر این، زنان دانشجو انگیزش موفقیت بالاتری نسبت به مردان را گزارش کردند. نتایج حاصل از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که هوش هیجانی به طور مثبت و معنی‌داری انگیرش تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند (0/01> P، 0/464= β). هیچ کدام از متغییرهای زمینه-ای مورد بررسی نتوانستند هوش هیجانی را پیش‌بینی کنند.

نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی ارتباط وجود دارد. از این رو برنامه‌ریزی صحیح و ارائه خدمات آموزشی مناسب به منظور افزایش هوش هیجانی و در نتیجه تقویت انگیزش موفقیت لازم به نظر می‌رسد.

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، انگیزش تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 753 kb]   (2616 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/4 | پذیرش: 1395/11/4 | انتشار: 1395/11/4 | انتشار الکترونیک: 1395/11/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها