[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 71-61 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص
زینب پیرعباسی ، سحر صفرزاده*
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، safarzadeh1152@yahoo.com
چکیده:   (6071 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین اختلالات دوره کودکی، اختلال یادگیری خاص می باشد که با مشکلات رفتاری و مشکل در عملکرد حافظه همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص است.
 روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اهواز بودند که در سال تحصیلی 1396-1395 مورد بررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) بود. 30 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه بازی درمانی و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای تحت بازی درمانی گروهی قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش عبارت بودند از آزمون هوشی تجدید نظر شده وکسلر برای کودکان و مقیاس مشکلات رفتاری گرشام و الیوت.
یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و سپس چند متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی دار وجود دارد (0001/0 P< و 52/73F=) و میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 54/0 می باشد. در نتایج پیگیری دو ماه بعد نیز میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 22/0 می باشد.
نتیجه گیری: براساس نتایج، بازی درمانی گروهی بر کاهش مشکلات رفتاری و بهبود و توان بخشی حافظه دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص اثربخش بوده است. در نتیجه ایجاد زمینه های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ضروری به نظر می رسد که این موارد می تواند در بهبود وضعیت روان شناختی و تحصیلی این دانش آموزان موثر باشد.
 
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی گروهی، مشکلات رفتاری، حافظه، اختلال یادگیری خاص.
متن کامل [PDF 469 kb]   (2664 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/9/16 | پذیرش: 1397/2/31 | انتشار: 1397/2/31 | انتشار الکترونیک: 1397/2/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirabasi Z, Safarzadeh S. The Effectiveness of Group Play Therapy on Behavioral Problems and Memory Performance of Girl Primary School Students with Special Learning Disorder. IJPN 2018; 6 (2) :61-71
URL: http://ijpn.ir/article-1-1083-fa.html

پیرعباسی زینب، صفرزاده سحر. اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص. روان پرستاری. 1397; 6 (2) :61-71

URL: http://ijpn.ir/article-1-1083-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645