[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی بر اضطراب اجتماعی و استرس دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی
سارا مددی زواره ، محسن گل پرور* ، اصغر آقایی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (4571 مشاهده)
مقدمه: یکی از حوزه‌هایی که دختران دانش‌آموز دارای اضطراب اجتماعی نیازمند یاری‌رسانی با هدف ارتقاء سلامتی خود هستند، تضعیف اضطراب اجتماعی و استرس آن‌ها است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی بر اضطراب اجتماعی و استرس دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی اجرا شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش، سه گروهی دو مرحله‌ای (پیش آزمون و پس آزمون) بود. به منظور انجام پژوهش از 400 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه دوم در شهر اردستان در سال 1396، 45 نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر برای هر گروه) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و پرسشنامه استرس نوجوان در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. گروه درمان مثبت‌نگری وجودگرا به مدت 10 جلسه و گروه درمان مثبت‌نگری ایرانی-اسلامی به مدت 11 جلسه تحت درمان قرار گرفته و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکردند. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی با گروه کنترل در اضطراب اجتماعی و استرس در پس‌آزمون پس از کنترل پیش‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 > P). همچنین درمان مثبت‌نگری وجودگرا نسبت به درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی در استرس دارای تفاوت معنادار بود (05/0 > P).
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی دو روش درمانی هستند که می‌توانند به دختران دانش‌آموز دارای اضطراب اجتماعی کمک کنند تا بر مشکلات مربوط به اضطراب و استرس خود غلبه کنند و زندگی با استرس و اضطرابی کمتری داشته باشند.
 
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، استرس، درمان مثبت‌نگری وجودگرا، درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی
متن کامل [PDF 590 kb]   (3305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/19 | انتشار: 1397/8/24 | انتشار الکترونیک: 1397/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madadi Zavareh S, Golparvar M, Aghaie A. The Effect of Positive Existential Therapy and Iranian-Islamic Positive Therapy on Social Anxiety and Stress of Female Students with Social Anxiety. IJPN 2018; 6 (4) :1-10
URL: http://ijpn.ir/article-1-1190-fa.html

مددی زواره سارا، گل پرور محسن، آقایی اصغر. تأثیر درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی بر اضطراب اجتماعی و استرس دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی. روان پرستاری. 1397; 6 (4) :1-10

URL: http://ijpn.ir/article-1-1190-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660