[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 33-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش گروهی مهارت‌های سازگاری برعزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک
زهره فتحیان ، مریم مقیمیان* ، فاطمه سلمانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ، mmoghimian243@gmail.com
چکیده:   (2792 مشاهده)
مقدمه: مشکلات جسمانی و روانی مبتلایان به مثانه نوروژنیک که از سونداژ متناوب استفاده می‏کنند، در همه ابعاد زندگی آنها تاثیرگذار است؛ به‏نحوی که افت کیفیت زندگی و عزت نفس بیماران را به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی مهارت‏های سازگاری بر عزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک انجام شد.
روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش بیماران زن مبتلا به اختلال مثانه نوروژنیک مراجعه کننده به بیمارستان خورشید اصفهان در سال 1398 بودند که از میان آنها 60 نفر از زنان مبتلا به مثانه نوروژنیک واجد معیارهای ورود به مطالعه  با روش نمونه گیری مستمر  انتخاب و با تخصیص تصادفی بر اساس ماه مراجعه بیمار در دو گروه مساوری جایگزین شدند( هر گروه 30 نفر).  گروه مداخله 8 جلسه 2 ساعته آموزش مهارت های سازگاری را توسط دو پژوهشگر روانپرستار و پرستار شاغل در بخش ارولوژی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشهای روتین بخش را دیدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه های مشخصات فردی، عزت نفس آیزنگ و کیفیت زندگی زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار کلر بودند. داده ها با آزمونهای توصیفی( میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی( تی زوجی و مستقل، کای اسکوئر، من ویتنی) در نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که در مرحله پیش آزمون بین گروه‏های مداخله و  کنترل  از نظر عزت نفس و کیفیت زندگی تفاوت معنی‏داری وجود نداشت(P >0/05)  . اما در مرحله پس آزمون بین گروه‏ها از نظر هر دو متغیر، تفاوت معنی‏دار وجود داشت (P <0/001). اما میانگین نمرات عزت نفس و کیفیت زندگی در گروه کنترل در دو مرحله تفاوت معنادار وجود نداشت(P >0/05)  . به عبارت دیگر، آموزش  مهارت‏های سازگاری باعث افزایش عزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک شد (P <0/001)  .
تتیجه گیری: نتیجه حاکی از اثر بخشی آموزش مهارت‏های سازگاری بر کیفیت زندگی و عزت نفس مبتلایان به مثانه نوروژنیک بود.  بنابراین پیشنهاد می‏گردد که از این روش درکنار سایر روش‏های درمانی برای بهبود مشکلات روانشناختی این بیماران استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش گروهی، سازگاری،   عزت نفس، کیفیت زندگی، مثانه نوروژنیک، سونداژ متناوب
متن کامل [PDF 287 kb]   (1043 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/1 | پذیرش: 1399/4/1 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fathian Z, Moghimian M, salmani F. The effect of group training of adaptation skills on self-esteem and quality of life in patients with neurogenic bladder. IJPN 2020; 8 (2) :24-33
URL: http://ijpn.ir/article-1-1489-fa.html

فتحیان زهره، مقیمیان مریم، سلمانی فاطمه. تاثیر آموزش گروهی مهارت‌های سازگاری برعزت نفس و کیفیت زندگی مبتلایان به مثانه نوروژنیک. روان پرستاری. 1399; 8 (2) :24-33

URL: http://ijpn.ir/article-1-1489-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645