مقدمه: مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر چنان درگیر نگرانیهای احتمالی مربوط به آینده هستند که به سختی میتوانند در زمان حال زندگی کرده و اتفاقات خوشایندی را که در حال رخ دادن است را تجربه نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. روشکار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان دارای تشخیص اختلال اضطراب فراگیر سطح شهر تهران در سال 1397- 1398 تشکیل داده و نمونه مورد مطالعه نیز تعداد 30 از این افراد بودند که به شیوه هدفمند انتخاب و در دو 15 نفره گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را طی 8 جلسه، هفتهای یک جلسه 120 دقیقهای دریافت نمودند. دادههای پژوهش قبل از شروع مداخله و بلافاصله پس از اتمام جلسات درمانی به وسیله پرسشنامههای هوش هیجانی بار آن (EQI) و پرسشنامه باورهای فراشناخت (MCQ-3) گردآوری شده و با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) و به کمک نرم افزار تحلیل داده SPSS.v.23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و مولفههای فراشناخت نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر از نظر آماری معنادار است (001/0> P). نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر علاوه بر معناداری آماری، میتوان بر اهمیت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی افزایش خودآگاهی هیجانی و کاهش شدت باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب تاکید نموده و از آن به عنوان یک روش مؤثر استفاده نمود.
shaaban N, dehghani M, rafaati E, ghorbani S, amani O. The efficcacy of mindfulness-based cognitive therapy on emotional self-awareness and meta-cognitive beliefs in adolescents with generalized anxiety disorder. IJPN 2020; 8 (5) :55-66 URL: http://ijpn.ir/article-1-1580-fa.html
شعبان ناهید، دهقانی مهسا، رفعتی الهه، قربانی سحر، امانی امید. تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر. روان پرستاری. 1399; 8 (5) :55-66