[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 31-19 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی خانواده محور همراه با پیگیری تلفنی بر تبعیت دارویی و بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی
زهرا اسکندری ، بهمن دشت بزرگی* ، احمد فخری ، سید محمود لطیفی
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، bahnurse@ajums.ac.ir
چکیده:   (2021 مشاهده)
مقدمه  : تبعیت دارویی نقش مهمی در کاهش بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر توانمندسازی خانواده محور همراه با پیگیری تلفنی بر تبعیت دارویی و بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی بود.
روش کار: این مطالعه مداخله ای بر روی 66 بیمار مبتلا به اختلالات روانی و یکی از اعضای خانواده آنها انجام شد. واحدهای مورد پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تبعیت دارویی مدانلو. مداخله شامل 8 جلسه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی خانواده محور همراه با 3 ماه پیگیری تلفنی بود. تبعیت دارویی و تعداد بستری های مجدد قبل و بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمونهای تی مستقل، کای دو، ویلکاکسون، و نرم افزار آماری SPSS نسخه 22  استفاده شد.
 یافته ها: دو گروه مطالعه از نظر متغیرهای تاثیرگزار بر نتایج همگن بودند. 3 ماه بعد از انجام مداخله، نتایج نشان داد که در گروه مداخله تبعیت دارویی افزایش یافته و آزمون آماری تی مستقل این اختلاف را معنی دار نشان داد( 0001/0 P < ). از نظر دفعات بستری مجدد نیز نتایج نشان داد که در گروه مداخله، دفعات بستری مجدد کاهش یافت و آزمون آماری ویلکاکسون این اختلاف را معنی دار نشان داد( 0001/0 P < ).
نتیجه گیری: توانمندسازی از طریق آموزش، خانواده را قادر می سازد که در مدیریت بیماری عضو مبتلای خود نقش موثرتری را ایفاء کند. بکارگیری پیگیری تلفنی پس از مداخله آموزشی به اثربخشی و تداوم تاثیر آن کمک زیادی خواهد کرد.
واژه‌های کلیدی: اختلال روانی، توانمند سازی خانواده، آموزش خانواده محور، پیگیری تلفنی
متن کامل [PDF 315 kb]   (965 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/3 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10 | انتشار الکترونیک: 1400/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eskandari Z, dashtbozorgi B, fakhri A, latifi S M. the effect of family-based Model education with telephone follow-up on drug Adherence and re-hospitalization of patients with mental disorders. IJPN 2021; 9 (1) :19-31
URL: http://ijpn.ir/article-1-1620-fa.html

اسکندری زهرا، دشت بزرگی بهمن، فخری احمد، لطیفی سید محمود. تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی خانواده محور همراه با پیگیری تلفنی بر تبعیت دارویی و بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی. روان پرستاری. 1400; 9 (1) :19-31

URL: http://ijpn.ir/article-1-1620-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645