مقدمه: کمبود مهارت های اجتماعی، روابط بین فردی، رشد شخصیت و سازگاری کودک با محیط را تحت تأثیر قرار می دهد. در این میان، مادر، عضوی از خانواده است که موثرترین نقش را در تعیلم و تربیت کودک ایفا می کند. هدف این مطالعه تعیین ارتباط سبک های فرزندپروری مادران با مهارت های اجتماعی دانش آموزان دبستانی شهر بوشهر (1398) بود. روش کار: در این مطالعه مقطعی، 550 نفر از مادران دانش آموزان دبستان های دولتی و غیر انتفاعی شهر بوشهر که به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند از نظر سبک های فرزند پروری و مهارت های اجتماعی فرزندان مورد ارزیابی قرارگرفتند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه سبک فرزندپروری بامریند و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون جمع آوری شد. تحلیل داده ها با کمک شاخص های آمار توصیفی و نیز آزمون های آمار استنباطی آنالیز رگرسیون تک متغیره و چند متغیره در سطح معنی داری زیر 05/0 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد از بین سه سبک فرزندپروری، سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با مهارت اجتماعی رابطه آماری مستقیم و معنیدار داشت (004/0 = P،135/0=β). سطح تحصیلات بالاتر از لیسانس پدر با مهارت اجتماعی کودک ارتباط آماری معکوس و معنیدار داشت(004/0=P ،266/0- =β). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که سبک فرزند پروری مقتدرانه به دلیل اینکه بر پایه حفظ محدویت ها همراه با اعتدال، تعامل و صمیمیت می باشد منجر به سطوح مناسبی از استقلال و ارتباط دو سویه کودک و والدین می شود. نتایج این مطالعه، می تواند توجه برنامه ریزان و مجریان بهداشت عمومی جامعه و خانواده را به نقش مهمی که سبک فرزندپروری مادران در ارتقای مهارت اجتماعی کودکان دارد به خود جلب نماید .
shamsi Houjgan M, Bahreini M, Ravanipour M, Bagherzadeh R. Investigating the relationship between mothers' parenting styles and social skills of Primary school children. IJPN 2020; 8 (5) :97-107 URL: http://ijpn.ir/article-1-1632-fa.html
شمسی هوجقان مهدی، بحرینی مسعود، روانی پور مریم، باقر زاده راضیه. بررسی ارتباط سبک های فرزند پروری مادران با مهارت های اجتماعی کودکان دبستانی. روان پرستاری. 1399; 8 (5) :97-107