[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران شاغل در مرکز انکولوژی بیمارستان شهید بقایی 2 اهواز
فائزه انصاری ، کوروش زارع* ، زهرا فارسی ، محمدحسین حقیقی زاده
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ،ایران ، kourosh1685@gmail.com
چکیده:   (70 مشاهده)
 مقدمه: پرستاری در بخش انکولوژی با عوامل استرس زای مختلفی همراه است که می تواند وضعیت روانشناختی پرستاران این بخش را متاثر کند. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران شاغل در مرکز انکولوژی بیمارستان شهید بقایی 2 اهواز انجام شد. 
 روش کار: این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی در سال 1399 انجام شد. 64  پرستار شاغل در 5 بخش انکولوژی بیمارستان بقایی 2 اهواز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار تحقیق: شامل پرسشنامه های دموگرافیک، شادکامی آکسفورد ، تاب آوری کانر و دیویدسون CD-RIS بود. برای گروه آزمون مداخله شامل آموزش مهارت های خوش بینی و مثبت اندیشی (مارتین سلیگمن 1988) در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای انجام گرفت و یک هفته بعد از اتمام مداخله آزمون مجدد به عمل آمد.
نتایج: دو گروه از نظر گروه های سنی، جنسیت، سطح تحصیلات ، وضعیت تاهل، وضعیت استخدامی، سابقه ی کاری، نوبت کاری در دوگروه آزمون وکنترل تفاوت آماری معناداری نداشتند (05/0<P) . آزمون تی زوجی نشان داد نمره تاب آوری گروه آزمون  قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری داشت (001/0 P < )، درحالی که در گروه کنترل تفاوت معنی داری دیده نشد (053/ 0 P = ). آزمون تی مستقل نشان داد دو گروه از نظر تاب آوری در مرحله ی قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشتند (094/0 P = )، در حالی که بعد از مداخله، این تفاوت معنادار بود (001/0 P < ). همچنین آزمون تی زوجی نشان داد نمره  شادکامی گروه آزمون  قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری داشت(001/0 P < )، و در گروه کنترل  نیز تفاوت معنی دار بود (028/0 P = ). آزمون تی مستقل نشان داد دو گروه از نظر متغیر شادکامی در مرحله ی قبل (016/0   P =) و بعد از مداخله (001/0 P <  ) تفاوت معناداری داشتند .
    نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان شادکامی و تاب آوری پرستاران با آموزش مهارت های مثبت اندیشی تقویت شده است. آموزش مهارت های مثبت اندیشی یک رویکرد بدون عارضه، کم هزینه و قابل اجرا است که اثربخشی آن در این مطالعه مورد تایید قرار گرفت و لذا میتوان از آن به صورت فراگیر به عنوان یک برنامه توانمندسازی برای پرسنل پرستاری به ویژه در بخش های انکولوژی استفاده کرد.   
واژه‌های کلیدی: مهارت مثبت اندیشی، شادکامی، تاب آوری، پرستاری، انکولوژی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/23 | پذیرش: 1401/8/23 | انتشار: 1401/8/10 | انتشار الکترونیک: 1401/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari F, zarea K, Farsi Z, Haghighizadeh M H. The Effect of Positive Thinking Skills Training on Happiness and Resilience of Nurses in Shahid Baqaei oncology Hospital of Ahvaz. IJPN 2022; 10 (4)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2013-fa.html

انصاری فائزه، زارع کوروش، فارسی زهرا، حقیقی زاده محمدحسین. بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران شاغل در مرکز انکولوژی بیمارستان شهید بقایی 2 اهواز. روان پرستاری 1401; 10 (4)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2013-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4508