[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 52-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بسته‌ی آموزش شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای اجرایی افراد دارای اختلال افسردگی اساسی
لیلی رمضان ساعتچی ، روشنک خدابخش پیرکلانی* ، منوچهر مرادی سبزوار ، سید ابوالقاسم مهری نژاد
دانشگاه الزهرا ، rkhodabakhsh@alzahra.ac.ir
چکیده:   (127 مشاهده)
مقدمه: افسردگی اساسی یک بیماری شایع در جهان است که با اختلالات شناختی از جمله اختلال در کارکرد اجرایی همراه است. یکی از درمان های جدید که اختلالات شناختی را مورد هدف قرار می دهد آموزش شناختی رایانه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بسته آموزش شناختی بر کارکردهای اجرایی در افراد افسرده در مقایسه با گروه کنترل فعال است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون  با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی افراد 20 تا 35 سال مراجعه‌کننده‌ی به مراکز روان‌شناسی و روان‌پزشکی شهر تهران که  در  مرداد 1400 تشخیص اختلال افسردگی اساسی را دریافت کرده‌اند، بودند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش روش تصادفی خوشه‌ای دو مرحله‌ای است. از میان مناطق 22 گانه تهران و متناسب با حجم خوشه‌ها،  دو منطقه انتخاب شد. از میان مراکز این دو منطقه، 5 مرکز  به روش تصادفی انتخاب شد.  با مراجعه به این پنج مرکز از میان افرادی که ملاک‌های ورود به پژوهش را داشتند، 28 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا آزمون‌ها (کن‌تب، ان‌بک و جملات حافظه کاری دانیمن و کارپنتر) برای هر دو گروه اجرا شد. سپس بسته‌ی آموزش شناختی رایانه‌ای تدوین‌شده (20 جلسه‌ی 20 دقیقه‌ای) روی گروه آزمایش و برنامه‌ای غیر‌هدفمند (20جلسه‌ی 20‌دقیقه‌ای) برای گروه کنترل اجرا شد. مجددا آزمون‌ها برای هر دو گروه اجرا شد. نتایج از طریق تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج آزمون تجزیه‌وتحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین متغیر وابسته ترکیبی (کارکرد اجرایی) در میان گروه آزمایش و کنترل  تفاوت معنی‌داری وجود دارد(85/0=2η 04/0P=،44/3 F(12,7)= =لامبدای ویلکز).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد بسته آموزش شناختی رایانه‌ای باعث بهبود کارکردهای اجرایی میشود  و می توان از آن به عنوان درمان نوین برای هدف قرار دادن اختلالات شناختی حاصل از افسردگی اساسی استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال افسردگی اساسی، کارکرد اجرایی، آموزش شناختی رایانه‌ای، آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز.
متن کامل [PDF 286 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/4 | پذیرش: 1401/6/6 | انتشار: 1401/6/31 | انتشار الکترونیک: 1401/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ramezan saatchi L, khodabakhsh pirkalani R, moradisabzevar M, Mehrinejad S A. The effect of computerized Cognitive Training package on executive functions of people with major depressive disorder. IJPN 2022; 10 (3) :39-52
URL: http://ijpn.ir/article-1-2033-fa.html

رمضان ساعتچی لیلی، خدابخش پیرکلانی روشنک، مرادی سبزوار منوچهر، مهری نژاد سید ابوالقاسم. تاثیر بسته‌ی آموزش شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای اجرایی افراد دارای اختلال افسردگی اساسی. روان پرستاری 1401; 10 (3) :52-39

URL: http://ijpn.ir/article-1-2033-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4508