گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
چکیده: (1137 مشاهده)
مقدمه: پاندمی کووید-19 بر سلامت پرستاران بهعنوان یکی از اعضای اصلی تیمهای مراقبت و درمان تاثیر زیادی داشت. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران بیمارستان شفا شهر اهواز در دوران پاندمی کووید-19 در سال 1400 بودند که تعداد 40 پرستار از آنها با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماند. دادهها با فرم کوتاه سیاهه اضطراب سلامت (سالکوسکیس و همکاران، 2002)، سیاهه احساس خوشبختی (لنتز، 2010) و خردهمقیاس سازگاری بهداشتی (بل، 1961) گردآوری و با آزمونهای خیدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر جنسیت، تأهل و تحصیلات تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>). دیگر یافتهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر باعث کاهش اضطراب سلامت، افزایش احساس خوشبختی و بهبود سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 شد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تاثیر روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر بهبود ویژگیهای روانشناختی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگیهای روانشناختی بهویژه بهبود اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی میتوانند از روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر در کنار سایر روشهای آموزشی موثر استفاده کنند.
Kardani S, DashtBozorgi Z. The Effect of Positive Mindfulness Education on Health Anxiety, Feeling of Happiness and Health Adjustment of Nurses in During the Covid-19 Pandemic. IJPN 2022; 10 (3) :53-64 URL: http://ijpn.ir/article-1-2037-fa.html
کردانی ساناز، دشتبزرگی زهرا. تاثیر آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19. روان پرستاری. 1401; 10 (3) :53-64