[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 64-53 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19
ساناز کردانی ، زهرا دشت‌بزرگی*
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
چکیده:   (113 مشاهده)
مقدمه: پاندمی کووید-19 بر سلامت پرستاران به‌عنوان یکی از اعضای اصلی تیم‌های مراقبت و درمان تاثیر زیادی داشت. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران بیمارستان شفا شهر اهواز در دوران پاندمی کووید-19 در سال 1400 بودند که تعداد 40 پرستار از آنها با توجه به ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی با کمک قرعه‌کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) با روش آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماند. داده‌ها با فرم کوتاه سیاهه اضطراب سلامت (سالکوسکیس و همکاران، 2002)، سیاهه احساس خوشبختی (لنتز، 2010) و خرده‌مقیاس سازگاری بهداشتی (بل، 1961) گردآوری و با آزمون‌های خی‌دو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-19 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر جنسیت، تأهل و تحصیلات تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P>). دیگر یافته‌ها نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر باعث کاهش اضطراب سلامت، افزایش احساس خوشبختی و بهبود سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 شد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده تاثیر روش آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر بهبود ویژگی‌های روانشناختی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی به‌ویژه بهبود اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی می‌توانند از روش آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر در کنار سایر روش‌های آموزشی موثر استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر، اضطراب سلامت، احساس خوشبختی، سازگاری بهداشتی، پرستاران، کووید-19.
متن کامل [PDF 256 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/11 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/6/31 | انتشار الکترونیک: 1401/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kardani S, DashtBozorgi Z. The Effect of Positive Mindfulness Education on Health Anxiety, Feeling of Happiness and Health Adjustment of Nurses in During the Covid-19 Pandemic. IJPN 2022; 10 (3) :53-64
URL: http://ijpn.ir/article-1-2037-fa.html

کردانی ساناز، دشت‌بزرگی زهرا. تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19. روان پرستاری 1401; 10 (3) :64-53

URL: http://ijpn.ir/article-1-2037-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4508